Stel consument gerust met vernieuwd Warenwetbesluit

Blog

In 2017 kreeg het Goudeerlijk maïsbrood van een grote, gele supermarktketen door voedselwaakhond Foodwatch de dubieuze trofee ‘Het Gouden Windei’ uitgereikt. In het brood zou namelijk helemaal geen maïsmeel voorkomen. Maar liefst vijftienduizend consumenten brachten hun stem uit op het meest misleidende product van dat jaar. Bijna dertig procent van hen koos voor het brood. 

Consumenten worden steeds kritischer. Ze willen weten wie hun voedsel heeft gemaakt, welke ingrediënten daarin zitten en wat dit product betekent voor hun gezondheid. Daarom volgen consumenten het nieuws van organisaties als Foodwatch op de voet. Items over voeding in het kritische televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde worden goed bekeken en massaal gedeeld op social media. Het programma duikt met regelmaat op het thema brood, op zoek naar een zogenaamd spraakmakend verhaal. Inmiddels hebben ze al een hele serie opgebouwd: over de donkere kleur van brood, het aantal granen in meergranenbrood en waarom er in desembrood soms ook gist zit.

Ook magazines van organisaties als de Consumentenbond, de Hartstichting of zorgverzekeraars worden door je klanten gespeld. De consument van 2021 is op zijn hoede en krijgt enorm veel juiste én onjuiste informatie over voeding en gezondheid toegespeeld. Dan kun je als bakker maar beter zo transparant mogelijk werken én communiceren!

Vernieuwd Warenwetbesluit Meel en brood

Om misverstanden bij de consument en negatieve publiciteit te voorkomen, is het Warenwetbesluit Meel en brood vernieuwd. Met de nieuwe regels krijgen je klanten meer duidelijkheid en blijft het imago van brood als goed en eerlijk product behouden.

Eerlijk is eerlijk: de aanpassingen binnen het Warenwetbesluit zorgen de komende periode voor veel extra werk in de bakkerij. Voortaan moet uit de broodnaam blijken welke granen er in het brood zijn verwerkt en geef je van elk brood aan of het wit, bruin of volkoren is. Maar de nieuwe regels zorgen ook openheid richting de consument en dus voor een positief imago van de branche. Deze wetswijziging zorgt ervoor dat de bakkerijsector klaar is voor de klanten van vandaag en morgen. Er kan geen gevoel van misleiding meer ontstaan bij de klant: voortaan weet je op basis van schapkaarten en broodnamen precies wat je koopt en eet. 

Begin op tijd!

Nieuwe wet- en regelgeving betekent altijd nieuwe administratieve rompslomp. Niet echt iets om naar uit te kijken. Toch adviseren wij: wacht niet te lang met de voorbereidingen. Hoewel er een overgangstermijn van twee jaar is afgesproken en de regels pas met ingang van juli 2022 definitief van kracht worden, is het verstandig om op tijd de gevraagde aanpassingen door te voeren. En dat hoeft echt niet heel ingewikkeld te zijn, als je maar systematisch te werk gaat. Ons stappenplan loodst je er in zeven stappen doorheen. 

Laat je vooral niet bij voorbaat ontmoedigen! De nieuwe regels zorgen voor meer transparantie en dus voor meer waardering en vertrouwen bij de consument: óók bij de klant die dagelijks in jouw winkel staat. Gewoon nu even samen de schouders eronder, voor een goed imago van onze sector en nooit meer een Gouden Windei.

Pauline Houtsma

 

Lees meer over het Warenwetbesluit
Volg het gratis webinar