Warenwetbesluit helpt je klant kiezen

Blog

Consumenten worden steeds kritischer. Ze willen weten wie hun voedsel heeft gemaakt, welke ingrediënten daarin zitten en wat dit product betekent voor hun gezondheid. Daarom volgen consumenten het nieuws van organisaties als Foodwatch op de voet. Items over voeding in het kritische televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde worden goed bekeken en massaal gedeeld op social media. Het programma duikt met regelmaat op het thema brood, op zoek naar een zogenaamd spraakmakend verhaal. Inmiddels hebben ze al een hele serie opgebouwd: over de donkere kleur van brood, het aantal granen in meergranenbrood en waarom er in desembrood soms ook gist zit.

Ook magazines van organisaties als de Consumentenbond, de Hartstichting of zorgverzekeraars worden door je klanten gespeld. De consument anno nu is op zijn hoede en krijgt enorm veel juiste én onjuiste informatie over voeding en gezondheid toegespeeld. Dan kun je als bakker maar beter zo transparant mogelijk werken én communiceren! Het Warenwetbesluit Meel en Brood helpt hierbij.

Warenwetbesluit Meel en Brood

Om misverstanden bij de consument en negatieve publiciteit te voorkomen, is er sinds 2021 het vernieuwde Warenwetbesluit Meel en Brood. Hiermee geef je je klanten meer duidelijkheid en blijft het imago van brood als goed en eerlijk product behouden.

Het Warenwetbesluit stelt onder andere dat uit de broodnaam moet blijken welke granen er in het brood zijn verwerkt. En je geeft van elk brood aan of het wit, bruin of volkoren is. Deze wet zorgt ervoor dat de bakkerijsector klaar is voor de klanten van vandaag en morgen. Er kan geen gevoel van misleiding meer ontstaan bij de klant: tegenwoordig weet je op basis van schapkaarten en broodnamen precies wat je koopt en eet. 

Voordelen van duidelijke broodnamen

De regels die volgen uit het Warenwetbesluit bieden voordelen voor de consument en daarmee aan het imago van de bakkerij. Het biedt transparantie en houvast in een wereld met honderden soorten brood. Volkoren betekent: gemaakt met honderd procent volkorenmeel. Die zekerheid kunnen we met brood bieden. Dat kunnen andere producten, waar we soms mee concurreren, niet. Denk aan crackers en ontbijtkoek. Daarbij zijn nog niet zulke duidelijke regels.

Gebruik het Warenwetbesluit in je voordeel. Door in de schappen een duidelijke verdeling te maken tussen wit, bruin en volkorenbrood kan de klant eenvoudig kiezen. Wit is lekker voor af en toe, bruin en volkorenbrood staan in de Schijf van Vijf en zijn daarmee onderdeel van een goede dagelijkse basis voor iedereen. Door transparantie en duidelijke informatie te bieden blijven klanten vol vertrouwen terugkomen.

 

Pauline Houtsma

 

Lees meer over het Warenwetbesluit