NK Broodbeleggen 2025

NK Broodbeleggen 2026

Van 19 januari t/m 4 februari 2026 vindt de 2e editie van het NK broodbeleggen plaats. We trappen daarmee het NK Broodbeleggen af in de oorspronkelijke Week van het Brood*, eind januari. Jongeren worden via social media en andere kanalen opgeroepen om hun favoriete belegde broodje in te zenden. Of het nu gaat om een pauze-snack, een post-training broodje of een verrassende smaakcombinatie: alles mag! Vraag nu alvast de toolkit met werkbestanden, logo's en andere digitale middelen aan om als bakkerij aan te haken bij dit evenement. Noteer de datum in je (marketing campagne) kalender.

Het NK Broodbeleggen richt zich vooral op thuiswonende kinderen en hun ouders, en speelt zich voornamelijk af op TikTok en Instagram. De oproep is simpel: “Deel jouw unieke belegde broodje met #NKbroodbeleggen en maak kans op een beoordeling door ons jurylid én een lunch naar keuze t.w.v. €300,-!”

Soraya Riem als jurylid

Dit jaar is Soraya Riem het jurylid. Soraya is culinair content creator en bekend van diens creatieve recepten en smaakvolle foodvideo’s op social media. Die heeft meer dan 300 duizend volgers op Tiktok en Instagram. Met een aanstekelijke passie voor lekker en gezond eten weet Soraya als geen ander hoe je een broodje naar een hoger niveau tilt. Diens frisse blik en expertise maakt Soraya het ideale jurylid voor het NK Broodbeleggen 2026. Soraya zal de ingezonden broodjes beoordelen en op 4 februari samen met de winnaar het winnende broodje namaken in een video. Wie weet gaat jouw creatie wel viral!

De eerste editie van het NK Broodbeleggen vond in januari 2025 plaats en was een groot succes. Met veel media-aandacht en creatieve inzendingen. 

Het Impact Report van het NK Broodbeleggen 2025 is hier te zien.

Doe mee!

Ook als bakkerij kun je aanhaken bij het NK Broodbeleggen. Daarvoor zijn veel mogelijkheden. Denk aan posters in de winkel met ‘Koop hier je winnende brood’, winkelacties, productstickers of digitale content. Gebruik hiervoor de materialen uit de toolkit. 

Noteer 19 januari t/m 4 februari vast in je agenda voor het NK Broodbeleggen en gebruik vast de inzendingen en impact report van de eerste editie als inspiratie om voor jouw merk of winkel een campagne rondom het NK Broodbeleggen 2026 uit te werken.

 

*Over de Week van het Brood

De Week van het Brood is sinds 2022 neergezet door het Nederlands Bakkerij Centrum als evenementweek, bedoeld om bij heel Nederland de liefde voor brood weer aan te wakkeren. De Week van het Brood vindt - volgens traditie inmiddels - altijd plaats eind januari. Aan het begin van het jaar omdat veel mensen dan bewuster bezig met hun (gezonde) leefstijl en eetpatroon. 

Met de Week van het Brood willen we mensen weer bewust te maken van al het mooie en goede van brood. Het imago van brood is onvoldoende meegegaan met zijn tijd, terwijl het juist heel goed past in een moderne, duurzame en gezonde leefstijl! Daarom laten we samen met bakkers en bakkerijen in Nederland al het goede van brood zien én proeven tijdens de Week van het Brood.

Een aantal jaar stond volkoren in de spotlight, met slogans als Volkoren, vol vezels, vol smaak. Met het NK Broodbeleggen ligt het accent op de veelzijdigheid en diversiteit van brood.

Vanuit gehele bakkerijsector

De Week van het Brood wordt mogelijk gemaakt door de partijen die bijdragen aan de broodcampagne. Dat zijn momenteel de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) en de Nederlandse Bakkerij Fabrikanten (NEBAFA) en diverse bakkerijfederaties uit België. De coördinatie van de Week van het Brood ligt bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC).