Nederlanders vaker volkoren laten kiezen

Volkoren is populair: voor het derde jaar op rij staat de volkoren boterham op de eerste plek als meest gegeten broodsoort (47%). Volkoren heeft als sterk product de potentie om zowel de verkoop van brood te stimuleren als de gezondheid van Nederland een boost te geven. Het Nederlands Bakkerij Centrum heeft daarom binnen de huidige campagne ‘Brood, goed verhaal’ als doel gesteld dat dit percentage eind 2023, naar 53% is gestegen.

Volkoren als held van het broodschap

Sinds 2022 vertellen we in de imago-campagne “Brood, goed verhaal” via televisie, PR, social media en online video over de goede eigenschappen van brood. Het imago van brood is onvoldoende meegegaan met zijn tijd, terwijl het juist heel goed past in een moderne, gezonde levensstijl. Volkoren vormt het speerpunt van deze campagne, als lichtend voorbeeld van al het goede van brood. We vinden het belangrijk dat we meer gezamenlijk met (maatschappelijke) partners over het belang van volkoren gaan communiceren. Daarmee borgen we dat deze boodschap ook na de campagneperiode nog breed wordt uitgedragen en kan het belang van volkoren vanuit nog meer verschillende invalshoeken en via nog meer kanalen onder de aandacht worden gebracht. 

Blik op Volkoren

Op 22 november 2022 kwamen experts van binnen en buiten de bakkerijsector bij elkaar tijdens de kennissessie Blik op Volkoren om inzicht te krijgen in hoe het volkoren-aandeel in Nederland verder vergroot kan worden. 

In de Kansenkaart Volkoren bundelen we de belangrijkste inzichten die voortkomen uit deze bijeenkomst met de data die al beschikbaar was uit onderzoek. Op basis hiervan brengen we in een analyse de grootste concrete kansen in de kaart. Hoe kunnen we op een activerende manier over volkoren communiceren, wat blijft hangen bij de consument en wat zijn nu de grootste pijnpunten? En wat wordt het concrete handelingsperspectief dat de bakkerij sector samen met maatschappelijke partners communiceert?

7 Kansen om Nederlanders vaker volkoren te laten kiezen

Samengevat benoemt de Kansenkaart Volkoren 7 kansen om volkoren een positieve impuls te geven:

  1. Eenduidige communicatie over wat volkoren betekent
  2. Volkoren nog prominenter op de verpakking
  3. Volkoren vol smaak
  4. Meer volkoren aanbod
  5. Meer volkoren in de receptuur
  6. Nudging, aanbod en prijs
  7. Concreet handelsperspectief

>> Download de Kansenkaart Volkoren

titelblad 'whitepaper de voordelen van volkoren' met het NBC logo en een paar graan aren

Whitepaper Voordelen van volkoren

Volkoren heeft veel voordelen. In deze Whitepaper Voordelen van volkoren hebben we gekeken naar maalmethoden, wetgeving, voedingsstoffen, gezondheid, duurzaamheid en perceptie van consumenten. Samengevat zijn de voordelen van volkoren:

  1. Volkoren bevalt veel belangrijke voedingsstoffen
    In alle granen zitten veel voedingsstoffen, zoals vezels, vitamines en mineralen. In de kiem, de meelkern en de zemel schuilen verschillende stoffen. Door het gebruik van de hele graankorrel bevatten volkorenproducten daarom opgeteld de meeste voedingswaarde.

  2. Volkoren eten verkleint het risico op veel voorkomende ziekten
    Door de vele voedingsstoffen heeft volkoren een gunstig effect op de gezondheid. Er is wetenschappelijk bewijs dat de combinatie van vezels, vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen het risico verkleint op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker.

  3. Volkoren kent een kleine C02-voetafdruk
    De grote invloed van voedselproductie en -consumptie op het milieu dwingen ons tot duurzame keuzes. Door de kleine voetafdruk zijn volkorengranen zo’n duurzame keuze. Bij de teelt daarvan en de productie van brood liggen wel kansen om die voetafdruk nog verder te verkleinen.

  4. Volkoren bestaat in veel variatie
    De consument heeft aardig wat keuze uit volkorenbroodsoorten. Volkoren kan van elke graansoort gemaakt zijn of een combinatie daarvan. Zo bestaat er naast het bekende volkorentarwebrood ook volkoren roggebrood, volkoren speltbrood en volkoren meergranenbrood.

  5. Volkoren valt bij steeds meer consumenten in de smaak
    Volkoren is in Nederland de meest gegeten broodsoort. Bij het kopen van brood speelt gezondheid een steeds grotere rol. De belangrijkste reden dat consumenten steeds vaker volkorenbrood kopen, is dat het meer vezels en voedingsstoffen bevat. 

>> Download de whitepaper De voordelen van volkoren