Nog meer brood op de plank! Met die intentie heeft het Nederlands Bakkerij Centrum, namens de bakkerijsector, een aanvraag bij de Europese Commissie ingediend voor een vervolg op de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal’. De huidige campagne loopt dit jaar af, maar met de nieuwe aanvraag komt er aan ‘Brood. Goed verhaal!’ voorlopig geen einde. De nieuwe aanvraag is bedoeld voor de jaren 2021 t/m 2023 en sluit naadloos aan op de huidige campagne. In oktober van dit jaar maakt de Europese Commissie bekend of zij de aanvraag honoreert.
Broodvolume verhogen en het imago verbeteren
De tweede campagne borduurt voort op wat er in de eerste campagne bereikt is, namelijk het verhogen van het broodvolume. “Daar komt als doelstelling bij”, zo geeft manager Marketing & Imago Frank Janssen aan, “ het verbeteren van het imago van brood. Nog steeds denken veel mensen dat koolhydraten (uit brood) slecht zijn of dat je dik wordt van brood. Op onjuiste negatieve verhalen als deze willen we gerichter tegengas bieden.” Dit gebeurt onder andere door wetenschappelijke artikelen om deze negatieve associaties te weerleggen.
Campagne nu op volle toeren
Er wordt hard gewerkt om de beoogde resultaten te halen middels verschillende ‘Odes aan brood’ die op nationale televisie en op nationale radio in Nederland en België te zien en horen zijn. Daarnaast worden er (kook)video’s en advertenties ingezet op Google, Facebook en Instagram, wordt er met populaire foodbloggers samengewerkt, zijn er inmiddels al meer dan 1.000 artikelen verschenen over het belang van brood en kunnen mensen brood proeven bij bakkers en in supermarkten. In vervolg op de inmiddels bekende ‘Ode aan brood’ op radio en TV, worden via Google, Facebook, Instagram en Pinterest ook andere Odes ingezet, samen met kookvideo’s voor Vaderdag, de thuislunch en zomerse picknick. Ook is samengewerkt met populaire foodbloggers en zijn vele artikelen verschenen op Brood.net. De proeverijen bij bakkers en in supermarkten worden hopelijk snel hervat. En dit is niet onopgemerkt gebleven! De inzet van de activiteiten slaat aan en steeds meer mensen geven aan dit ook te zien of te horen.
Nieuwe elementen
Als de campagne doorgaat krijgt de ‘Week van het Brood’ een comeback, met elk jaar een eigen thema. “Wij hebben veel geleerd van de huidige campagne. Deze learnings nemen we mee in de nieuwe aanvraag. Zo was in België het hele jaar door de radioboodschap te horen, terwijl er in Nederland twee piekmomenten waren met radio en tv. Dit laatste werkte beter.”, legt Frank Janssen uit. “In de nieuwe campagne zullen ondernemers tevens meer worden betrokken bij de activiteiten en zal richting de sector meer over de campagne worden gecommuniceerd. Iets wat in de huidige campagne gewoon te weinig is gebeurd.”
Samen bouwen aan het imago van brood!
Samen met maar liefst zeven brancheorganisaties uit Nederland en België is de nieuwe campagne voor 2021-2023 uitgewerkt om dit te realiseren. Voor de aanvraag die momenteel bij de Europese Commissie ligt, wordt om een cofinanciering ter hoogte van € 1.8 miljoen op jaarbasis gevraagd, waarbij het NBC, het Belgische Instituut Brood & Gezondheid en zeven sectorpartijen uit NL en BE jaarlijks € 450,000,- inleggen. Of de Europese Commissie de aanvraag honoreert blijft natuurlijk spannend. “Het campagneplan zit goed in elkaar en is opgezet met afvaardigingen vanuit alle betrokken brancheorganisatie. Het is echt een plan van en voor de sector.” aldus Frank Janssen. “Ik heb dan ook goede hoop!”