Geen nieuwe oliebollenwedstrijd georganiseerd vanuit de bakkerijbranche

Eerder dit jaar werd bekend dat de AD oliebollenwedstrijd vanaf dit jaar niet meer plaatsvindt. Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV) en de Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) hebben de mogelijkheden onderzocht om in dit gat te springen. Een nieuwe opzet die aansluit bij de wensen van bakkers en voldoet aan de kwaliteitseisen van een betrouwbaar onderzoek blijkt dit jaar financieel niet haalbaar.

Veel interesse onder bakkers

Rondom de alom bekende AD oliebollentest is altijd rumoer geweest. Het werd gezien als een prachtige promotie voor de bakkers en de oliebol. Echter, de testmethode en vooral de communicatie over verliezers lag regelmatig onder vuur. Uit een poll die NBC, NBOV en SAB deze zomer hielden onder 231 bakkers, bleek dat 70% een nieuwe opzet van een oliebollenwedstrijd ziet zitten. Reden voor de drie partijen om de wensen van de bakkers verder in kaart te brengen en de haalbaarheid van een nieuwe opzet te beoordelen. 

Een nieuwe opzet

Bakkers gaven aan vooral behoefte te hebben aan een transparante en betrouwbaar test en veel positieve landelijke media-aandacht. Dit resulteerde in een opzet met drie testronden (twee rondes consumentenkeuring via een gerenommeerd testbureau en een vakkeuring uitgevoerd door experts van NBC) ondersteund met een stevig promotieplan. Een mooi maar omvangrijk plan om de oliebol een vernieuwd platform te bieden en bakkers in de schijnwerpers te zetten.

Geen oliebollentest dit jaar

Een uitgebreide betrouwbare test uitvoeren en goed uitpakken met promotie is kostbaar. Naast de eigen financiƫle bijdragen van de initiatief nemende partijen, bleek helaas onvoldoende draagvlak is om de kosten te dragen van dit project. Het plan uitkleden was geen optie omdat dat ten koste zou gaan van de beoogde kwaliteit van de opzet en de landelijke media-aandacht. Vandaar de conclusie: vanuit NBC, NBOV en SAB wordt dit jaar namens de branche geen oliebollenwedstrijd georganiseerd.

En nu?

Geen opzet rondom oliebollen dit jaar, betekent natuurlijk niet automatisch dat er geen promotiemogelijkheden zijn voor oliebollen dit jaar. Er zijn verschillende (lokale) wedstrijden waar ondernemers aan kunt deelnemen. Daarnaast zijn er diverse partijen die bakkers kunnen helpen bij de verbetering van hun oliebol en/of de promotie daarvan. 
 

Contact

Heeft u vragen of opmerkingen n.a.v. dit bericht? Of wilt u meer weten over de mogelijkheden om de oliebol in de spotlight te zetten?

NBC - Frank Janssen: communicatie@nbc.nl / 06-29413303
SAB - Sandra Pluim: info@ambachtelijkebakkerij.nu / 06-49390198

 

 

Terug naar artikelen