Een jaar Brood uit Europa. Goed verhaal!

Bijna een jaar geleden startte NBC, in nauwe samenwerking met de gehele Nederlandse en Belgische broodsector, de driejarige Europese broodcampagne “Bread from Europe – A Great Story” – Brood uit Europa. Goed verhaal! Een uitgebreide campagne bedoeld om het Nederlandse publiek het gezonde van brood, de diversiteit en …. het heerlijke, warme gevoel van brood te laten beleven. Tijd om even terug te kijken.

Deze compilatie video laat een deel van onze vele activiteiten zien én de resultaten hiervan.

2018 in het kort

  • Honderden artikelen, blogs, recepten en video’s over brood, gemak, gezondheid en duurzaamheid.
  • 14 online kanalen in twee landen: Facebook – Instagram – Twitter – YouTube - Brood.net – broodengezondheid.be – painetsante.be – NBC.nl – BreadfromEurope.com
  • TV en radio commercials
  • PR activiteiten met onder andere Peter Bieneveldt bij Koffietijd
  • Ruim 760.000 broodjes zijn er uitgedeeld tijdens sampling en tastings in supermarkten, tijdens de Nijmeegse vierdaagse, op stations en op scholen.
  • Een rapport over gezondheid en duurzaamheid dat samen met wetenschappers is geschreven, waar in 2019 opvolging op komt.
  • 700.000 professionals zijn er bereikt (bakkers en voedingsdeskundigen).
  • In totaal heeft de campagne een bereik behaald van ruim 31 miljoen consumenten.

Waardering van de consument?

Een onafhankelijk onderzoeksbureau evalueert onze campagne 2 keer per jaar onder een representatieve groep consumenten. De bevindingen worden meegenomen in de plannen en de activiteiten. Het onderzoek (de 1-meting) gaf aan dat:

  • De campagne helder, duidelijk en geloofwaardig is. 
  • De belangrijkste boodschap Brood, goed verhaal wordt onthouden.
  • De consument ervaart brood eten als onderdeel van de eetcultuur en ziet het als een dagelijkse gewoonte, zowel in Nederland als in België.

Als het gaat om waardering van de campagne onderdelen, kregen wij de volgende terugkoppeling:

  • De campagne uitingen scoren een ruim voldoende en zijn helder. De TV-spot wordt het beste gewaardeerd (cijfer 7,5), gevolgd door de animatie bij het persbericht (7,2), ode aan ‘oude’ sneetje (7,0), online video Dijkshoorn (6,6).
  • Deze “rapportcijfers” en de rest van het onderzoek tonen aan dat de campagne goed staat, maar dat meer synergie en daarmee impact gecreëerd kan worden door de activiteiten meer samen te laten komen. Dat is de uitdaging voor 2019.

Het resultaat?

In de periode 2014-2017 daalde het volume jaarlijks met gemiddeld 3.4%. Het primaire doel van onze campagne is dan ook om deze trend te doorbreken en het broodvolume te stabiliseren. De marktcijfers tot oktober 2018 zijn bekend en we kunnen een eerste voorzichtige conclusie trekken. In 2018 zien we slechts een beperkte daling van 0,9% van het broodvolume. Een reden tot optimisme. De broodconsumptie in 2018 is verder toegelicht in ons persbericht van 22 januari.

Dit succes is uiteraard niet volledig toe te schrijven aan de inspanningen van de campagne, maar we hopen dat deze campagne andere mkb-ers en retailers heeft geïnspireerd om brood een hoofdrol te geven in hun uitingen.

We zijn volop bezig met de voorbereidingen van alle activiteiten die in 2019 gaan plaatsvinden. Het is een campagne van en voor de bakker en daarom vragen we ook in 2019 weer jullie inzet en enthousiasme om de mooie boodschap van brood verder te verspreiden.

Alle materialen die u kunt gebruiken voor de campagne vindt u hier.

Terug naar artikelen