GfK: ontwikkeling supermarkten overall

De hieronder staande informatie gaat niet alleen over brood, maar over de totale omzet van supermarkten (alle productgroepen).

Supermarkten hebben het de laatste jaren moeilijk. Groeicijfers als 6,2% in 2008 worden allang niet behaald en in 2014 werd er zelfs een omzetdaling gerealiseerd. Ook 2015 was met een groei van 1,1% geen topjaar. Consumenten lijken steeds vaker voor andere aankoopkanalen te kiezen voor hun maaltijden. Dit geldt niet alleen voor het buitenshuis eten, maar ook voor de thuisconsumptie. Het laten thuisbezorgen van complete maaltijden (incl. alle ingrediënten) is populairder dan ooit. En deze markt is allang niet meer alleen voorbehouden voor partijen als thuisbezorgd.nl of Hellofresh.nl. Nieuwe aanbieders als Marley Spoon, Mathijs Maaltijdbox, Beebox (biologisch), ZoYummy, Food We Love en Allerhande Box schieten als paddenstoelen uit de grond.  

De markt 'eten-aan-huis' wordt geschat op 450 miljoen (2015).

Eén miljoen huishoudens (13%) heeft onlangs een online 'food' aankoop gedaan. Outsiders als Picnic en Amazon staan aan de deur te rammelen om tot deze markt toe te treden. 

 

Zie ook: alle gegevens van het rapport GfK Supermarktgetallen 2015