Online aanbieden van producten biedt blijvend kansen

Klanten hebben kennis gemaakt met het gemak van online bestellen, waardoor zij minder snel teruggaan naar het doen van aankopen in de winkels zelf. Ter afsluiting van de EU Campagne ‘Brood een goed verhaal’ organiseerde NBC een online sessie met leden van de marketinggroep. Daarbij zijn drie verschillende thema’s belicht: lokaal versus internationaal, gezondheid en voedselveiligheid en thuis versus buitenshuis. 

Is thuis uiteten het nieuwe gewoon of kunnen supermarkten en bakkers juist nog meer van out-of-home profiteren? Dat was de derde vraag, die centraal stond in de online sessie van NBC ter afsluiting van de EU Campagne ‘Brood! Een goed verhaal’. Tijdens de lockdown wordt vooral thuis gewerkt en gegeten. Om deze klanten vast te houden, zullen bakkers hun producten blijvend online moeten aanbieden. Dat biedt kansen.

Totale broodvolume

Het totale broodvolume is in 2020 gedaald, zo begint NBC-manager Frank Janssen de discussie. ‘Voor het eerst hebben we GfK-cijfers van het totale volume ontvangen. Daarbij gaat het zowel om de consumptie van brood thuis als buitenshuis in Nederland.’ De totale broodconsumptie bedraagt 806.405 * 1.000 kilo. Thuis wordt 679.032 * 1.000 kilo brood gegeten (84%) en buitenshuis 127.373 * 1.000 (16%). Het aandeel in 2019 was 22%.’

Het meest verrassende vindt Janssen dat er bij de supermarkt ook veel (belegde) broodjes zijn verkocht, die direct geconsumeerd werden. ‘Supermarkten doen het goed. Vooral nu de horeca dicht is.’

De supermarkt die hier het beste op inspeelt, is volgens hem Jan Linders. ‘Zelf ga ik met collega’s in de lunchpauze graag even een broodje halen met wat drinken erbij. Samen kost dat maar €3 of €4. Er staat in deze coronatijd bewaking voor de deur, zo druk is het rond lunchtijd.’

Afhalen en bezorgen

‘Naar mijn mening hebben veel supermarkten te weinig ingespeeld op het wegvallen van de horeca’, reageert Marjan Luit van Borgesius. ‘Alleen Jan Linders doet dit inderdaad heel goed. Albert Heijn heeft hier, net als de andere landelijke retailers, weinig mee gedaan, met uitzondering van de To-go vestigingen.’

De horeca speelt wel goed in op het afhalen van producten, vindt Sandra Pluim van Stichting Ambachtelijke Bakkerij: ‘Voeger was het gebruikelijk om alleen bij de Chinees af te halen. In coronatijd is dat heel anders geworden. Nu bieden veel horecabedrijven afhaal- en bezorgmaaltijden aan. En velen zeggen dat ze dit al eerder hadden moeten doen. Dat geldt ook voor de bakker. Het is goed om meer in te spelen op bezorging. Hier zal zeker vraag naar blijven.’

‘Speel in op bezorging. Hier zal zeker vraag naar blijven’

Sandra Pluim, Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Kris Dierckx van Zeelandia België denkt niet dat dit een goede ontwikkeling is voor de sector. ‘Als je uit eten gaat, dan krijg je standaard brood aangeboden. Maar als je gaat afhalen, dan wordt er niet aan brood gedacht. Als deze trend doorzet, dan missen wij het mandje brood op tafel. Ik hoop dat bakkers hierop in spelen, bijvoorbeeld door restaurants erop te attenderen.’

Klanten vasthouden

Het ambacht is vooral in trek bij mensen van 65 jaar en ouder, vervolgt Janssen. ‘Out-of-home scoort heel goed bij jongeren tot veertig jaar. Ook de bakker ziet nu  een groei van het aantal jongeren in de winkel, vooral op vrijdag.’ Zijn collega Jenneke van Elderen vult aan: ‘Bakkers trekken nu ook mensen in de winkel, die normaalgesproken van negen tot vijf werken en nu tijd hebben voor boodschappen bij de bakker. De vraag is hoe bakkers deze klanten kunnen vasthouden als ze weer gewoon naar hun werk toe gaan?’

Volgens Sandra Pluim kunnen bakkers daar op verschillende manieren op inspelen. ‘Bijvoorbeeld met muziek in de winkel en door online de producten aan te bieden. Het zal echt een uitdaging worden om de nieuwe klanten vast te houden. Als thuiswerken de standaard blijft, dan zal de bakker zich blijven profileren. Als dat niet zo is, dan zet ik daar mijn vraagtekens.’ ‘Voor de jongeren is het eten van een boterham sowieso al een hele uitdaging’, vindt Dierckx. ’Volgens de jeugd is brood een complex product, waar een mes, beleg en boter voor nodig is. Jongeren hebben liever een broodje, wat ze kant-en-klaar kunnen bestellen en direct kunnen opeten.’ Janssen haakt hierop in: ‘Jongeren hebben een andere definitie van eten. Als ze behoefte hebben om iets te eten, dan willen ze dat deze behoefte met het grootste gemak en zo snel mogelijk wordt ingevuld. Dat is ook de reden dat out-of-home het in deze leeftijdscategorie zo goed doet.’

Bewustwording

Volgens Janssen heeft corona geleid tot bewustwording bij de ambachtelijke bakkers. ‘Vroeger bestelde je bij de bakker alleen een taart. Nu hebben veel bakkers het heel druk met een webshop, waarin naast taart ook allerlei andere producten worden aangeboden. Steeds meer bakkerijen richten zich op bezorging. De mindset van de ondernemers is aan het veranderen.’

‘De mindset van ondernemers is aan het veranderen’

NBC-manager Frank Janssen

‘Er is dan wel risico op smaakverschil’, waarschuwt Dierckx. ‘Als iemand ’s avonds een brood koopt en het een nacht laat liggen, dan zal de kwaliteit de volgende ochtend minder zijn. Wel is het fijn dat steeds meer bakkers met een webshop handig inspelen op mensen die van negen tot vijf uur werken. Steeds meer ondernemers zijn zich ervan bewust dat het online kanaal nieuwe omzetmogelijkheden biedt.’

 

Dank aan Wendy Noordzij voor het schrijven van dit artikel voor Bakkerswereld

 

Lees ookEuropees graan als lokaal bestempelen biedt kansen

Lees ook: Bij een verwenmoment is een gezonde keuze minder belangrijk

Terug naar artikelen

Belangrijk! Een aantal dingen zijn veranderd.

Graag willen we u informeren. We hebben een duidelijke splitsing gemaakt tussen onze collectieve werkzaamheden ter verbetering van de bakkersbranche en onze commerciële diensten, die we aanbieden.

Voor al onze collectieve zaken kunt u nog steeds terecht bij NBC. Al onze commerciële diensten kunt u vanaf nu vinden onder FoodBase.nl. Met de kennis van NBC. 

Dat geldt dus ook voor online bestellingen. MijnNBC is nu Mijn FoodBase geworden. De inloggegevens zijn gelijk gebleven.

Voor vragen neem contact op met onze klantenservice of uw hygiëne – adviseur. 

×
Sluiten