Blik op 2030... Aandacht voor passie, imago en transparantie

In 2030… komen de bakkerijgrondstoffen hoofdzakelijk uit eigen land. In 2030… eten we veel minder brood. In 2030… staat brood als medisch voedsel op de kaart? Dinsdag 22 september vond – in Corona-proof setting – de inspiratiesessie De Blik van de Meester Boulangers op 2030 plaats in Wageningen (NL), georganiseerd vanuit de EU-campagne ‘Brood. Een goed verhaal.’ Ook een Belgische delegatie was aanwezig.

Inspiratiesessie

Tien stellingen stonden op papier, bedoeld om de twee gespreksrondes van ieder driekwartier af te trappen. Lang niet alle onderwerpen kwamen aan bod. Niet erg, want wat wel aan bod kwam, daar kan de sector iets mee. Van de transparantie over je grondstoffen en producten tot de bijdrage die brood kan leveren aan een gezonde leefstijl: er liggen kansen voor brood in 2030. Maar het belangrijkste (is en) blijft: werk aan het imago. Individueel als bakker (we mogen best vaker trots zijn op ons vak) en als sector.

Highlights

  • Transparantie, eerlijkheid en korte(re) ketens worden de sleutelwoorden. De consument wordt bewuster en steeds meer mensen vinden het niet meer zo normaal om voor een paar tientjes te vliegen of om grondstoffen van de andere kant van de wereld te halen.
  • De consument gaat niet minder brood eten, wel anders Gezond, gemak, beleving, dat beïnvloedt allemaal de vraag en wat we ervoor over hebben.
  • Niet de prijzen, maar trots op vak en product zou voorop moeten staan
  • de nieuwe generatie bakkers heeft meer aandacht voor people, planet, profit. Ook toenemende vragen en interesse bij de consument, verlangen dat de bakker meer kennis heeft en overbrengt.

Tafelgasten

  • Meester Boulangers: Peter Bienefelt, Wilfred Haafs en Hiljo Hillebrand
  • Corné Verlind - Zeelandia
  • Mirjam Kortekaas - Nederlands Bakkerij Centrum
  • Tamara Hoogerwaard - Bakery Institute en Bakery Nexus
  • Martijn Rol - Rabobank
  • Hilco Wagenaar - Food Innovation Academy
  • Ronald Menting - Bakels Senior

Werk aan de winkel

Brood heeft toekomst! Maar vanzelf gaat het niet. Er zijn zeker dingen die de branche kan doen:

  • Collectief aan het imago werken: We hebben een goed verhaal, we moeten het alleen meer vertellen. Ook als individuele bakker mogen we vaker trots zijn op ons vak.
  • Aansluiting zoeken bij het thema ‘voeding en gezondheid’. Laten we zoeken naar samenwerking met partijen zoals zorg of wetenschap.
  • Voorsorteren op de kans dat brood wel weer eens onder vuur komt te liggen vanwege gluten, koolhydraten of iets anders.

Wilt u een uitgebreider verslag lezen? Het verslag van Bakkers in Bedrijf over de eerste ronde staat live. 

Met de consument in gesprek

Het Nederlands Bakkerij Centrum organiseert nog een inspiratiesessies onder de noemer ‘Blik van de Meester Boulangers op 2030’. In deze sessie gaan Daan Hesseling, Wietse Schiere en Robèrt van Beckhoven aan de werkbank in gesprek met enkele (kritische) consumenten uit de samenleving, gesteund door een voedselkundige sidekick. (noot redactie: deze sessie is verzet van 8 oktober naar 13 januari)

De sessies zijn onderdeel van de campagne 'Brood uit Europa, goed verhaal' en worden ingevuld met de Meester Boulangers. Beide sessies worden begeleid door Ivo van Dijkhuizen.

Terug naar nieuws