
Projecten
Voor én samen met de bakkerij
NBC is er om de bakkerijsector sterker te maken. Dat doen we onder meer door het delen van kennis, marktonderzoek te doen, en gezamenlijke projecten en imagocampagnes te voeren. We werken samen met leveranciers, brancheverenigingen, universiteiten, onderzoeksinstellingen, overheden en NGO's. Zo zorgen we ervoor dat de consument dagelijks geniet van bakkerijproducten, omdat ze passen in een moderne leefstijl.Actuele projecten

Strategische visie
In samenwerking met de gehele bakkerijketen is er een strategische visie tot 2040 opgesteld. Met een analyse van de huidige situatie van de keten, de uitdagingen en kansen voor de toekomst.

Week van het Brood
Met de Week van het Brood willen we mensen weer bewust te maken van al het mooie en goede van brood. De Week van het Brood vindt altijd plaats in week 4. Voor 2025 trappen we af met het NK Broodbeleggen.

Bakkerszout 2.0
Met het project Bakkerszout 2.0 zet de bakkerijsector nieuwe stappen, niet alleen om het zoutgehalte in brood te verlagen, maar om de samenstelling ervan gezonder te maken.

Nieuwe generatie bakkers
Hoe vind je jonge medewerkers en zorg je ervoor dat ze bij jou blijven werken? Door in te spelen op hun behoefte en wensen. Wat vinden ze belangrijk, en waarom willen zij in de bakkerij werken? Om dat te achterhalen, is Bakbekwaam de campagne Nieuwe Generatie gestart in samenwerking met Bakkracht en NBC.

Imago van Brood
Via het consumentenplatform Brood.net én aanvullende campagnes vertellen we over al het goede van brood, en nemen we misstanden weg. De campagne Brood, goed verhaal gaf in 2022 en 2023 een miljoenenbereik.

Nationaal Schoolontbijt
Het Nationaal Schoolontbijt is een compleet initiatief: leren over het belang van een gezond ontbijt én het ook ervaren. In de ontbijtweek schuiven basisscholen, kinderopvanglocaties en brugklassen in heel Nederland aan tafel voor een gezond ontbijt als goede start van de dag.

Verspillingsvrije Week
Samen met Stichting Samen Tegen Voedselverspilling vragen we aandacht voor de verspilling van brood, elk jaar tijdens de Verspillingsvrije week.

Bakkersbrein
Test je vakkennis met Bakkersbrein: de gratis quizapp voor bakkerijmedewerkers. Je kunt de app gratis downloaden in de Apple Store en Google Play Store.

Brood en Duurzaamheid
NBC wil duurzaamheid sectorbreed een zetje geven door de dialoog over duurzaamheid te faciliteren, duurzame innovaties in de schijnwerpers te zetten en door het delen van informatie en inspiratie. Van duurzame teelt tot zonnepanelen en van milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal tot het tegengaan van verspilling.

Marktcijfers en Trends
Als kenniscentrum baseren wij onze content, adviezen en projecten op wetenschappelijk verkregen data. We laten daarom regelmatig marktonderzoek uitvoeren, volgen trends en blijven op de hoogte van economische en maatschappelijke ontwikkelingen.

Wetenschappelijk Onderzoek
Het WoW-project ('Well on Wheat?' van 2017 t/m 2022) is een internationaal wetenschappelijk onderzoeksproject dat zich richtte op de gezondheidsaspecten van tarweconsumptie en aspecten van het vermijden van tarwe en gluten.

Hygiënecode
In de Hygiënecode voor de Brood- en Banketbakkerij worden kritische stappen voor de bereiding van brood, banket en andere bakkerijproducten besproken en er wordt beschreven hoe je kunt voorkomen dat de voedselveiligheid in gevaar komt. Deze Hygiënecode voorkomt dat elke bakkerij afzonderlijk onnodig veel tijd en energie moet besteden aan het ontwikkelen van een eigen voedselveiligheidssysteem.

Nederlandse Baktarwe
Een zelfvoorzienende keten van graan tot brood, die duurzaam is en voorbereid op de toekomst. Dat is waar twintig partijen uit de graan-, meel- en broodketen voor kiezen met het project Nederlandse Baktarwe.

Veilig en Gezond
Veilig, gezond en duurzaam werken is een heel belangrijk thema op de bakkerijvloer. Hoe houden we medewerkers binnen de bakkerijsector zowel mentaal als fysiek gezond? Hoe behouden we medewerkers in de bakkerijsector? Hoe gaan we om met mogelijke (gezondheids)risico’s op de werkvloer?

Volkoren
Volkoren heeft als sterk product de potentie om zowel de verkoop van brood te stimuleren als de gezondheid van Nederland een boost te geven. Het Nederlands Bakkerij Centrum heeft daarom binnen de meerjarige campagne ‘Brood, goed verhaal’ ervoor gekozen om volkoren als 'hero' in te zetten.