Voedselallergie en voedselintolerantie

De begrippen voedselovergevoeligheid, voedselallergie en voedselintolerantie worden regelmatig door elkaar gebruikt. Toch staat dit voor verschillende aandoeningen.

Voedselovergevoeligheid is een overkoepelende term voor ongewenste en abnormale reacties van het menselijk lichaam, die kunnen optreden bij het eten van of in contact komen van de huid met bepaalde voedselbestanddelen. Er bestaat allergische en niet-allergische voedselovergevoeligheid. In het eerste geval spreken we over voedselallergie, in het tweede geval over voedselintolerantie. Bij een allergische reactie is het afweersysteem betrokken; bij een intolerantie speelt het afweersysteem geen rol.

Bij een voedselallergie maakt het afweersysteem specifieke antistoffen aan tegen bepaalde  eiwitten die in de voeding voorkomen. Een allergische reactie treedt vaak al binnen enkele minuten tot een uur op en de reacties kunnen zeer heftig zijn. Voorbeelden van voedselallergie zijn notenallergie, pinda-allergie, soja-allergie en melk(eiwit)allergie. In de bakkerij is daarnaast coeliakie (zeg: seu-lia-kie) een zeer belangrijke voedselallergie. Ook hierbij is het afweersysteem betrokken, maar het lichaam maakt geen antistoffen aan. Het specifieke kenmerk van coeliakie is de afbraak van de wand van de dunne darm, waardoor voedingsstoffen slecht opgenomen kunnen worden. De klachten bij coeliakie zijn anders dan bij andere vormen van voedselallergie, maar de darmen kunnen er ernstige schade van oplopen. Gevolgen op de langere termijn zijn tekorten aan voedingsstoffen en groeiachterstand (bij kinderen). Meer acute problemen zijn huiduitslag en darmproblemen.

Bij een niet-allergische voedselovergevoeligheid spreken we van voedselintolerantie. Iemand kan bijvoorbeeld als gevolg van een lactose-intolerantie melksuikers door een enzymtekort niet goed verteren. Hierbij ontstaan vaak maag-darmklachten. De hoeveelheid van een product die klachten veroorzaakt, verschilt vaak van persoon tot persoon maar ligt over het algemeen hoger dan bij mensen met een voedselallergie.

Geschat wordt dat in Nederland 1 tot 3% van de volwassenen en 4 tot 6% van de kinderen een voedselovergevoeligheid heeft. In hoeveel gevallen daarvan het gaat om een allergie is niet bekend. Geschat wordt dat 1 tot 2% van de volwassenen een allergie heeft en 1 tot 3% van de kinderen. Bij zuigelingen gaat het in de meeste gevallen om koemelkallergie. Vaak gaat dit vanzelf over. Voor welk allergeen – en daarmee voor welk voedingsmiddel of andere stof – een kind allergisch wordt, is niet genetisch bepaald, maar afhankelijk van de stoffen waarmee het in aanraking komt. Wereldwijd lijkt het aantal mensen met een allergie toe te nemen. Trendgegevens voor Nederland zijn niet beschikbaar.

De impact van voedselovergevoeligheid op het leven en de eetgewoonten van uw klanten is sterk afhankelijk van de aard en de ernst van de overgevoeligheid. Onbezorgd genieten van voedsel is er echter niet meer bij: het is een gegeven waarmee men voortdurend rekening dient te houden. Daarom is het voor uw klanten met een voedselovergevoeligheid belangrijk dat zij exact weten waaruit het voedsel dat zij eten bestaat. De informatie kan verstrekt worden via uzelf, uw goed geïnformeerde medewerkers of via het etiket. Staat er geen of onvoldoende informatie op het etiket van voorverpakte producten, dan zullen mensen met een voedselovergevoeligheid in de praktijk vaak het zekere voor het onzekere nemen en het product niet kopen.

Wanneer er te gemakkelijk met waarschuwingen wordt omgesprongen, het zogenaamde ‘may contain’ labeling, ontstaat daarnaast ook een onnodige beperking in voedselkeuze voor mensen met overgevoeligheid. Daarom pleiten overheid en belangenorganisaties voor terughoudendheid met betrekking tot waarschuwingen. U dient zelf te beslissen of het risico op bijvoorbeeld kruisbesmetting met allergene stoffen zó reëel is dat u hiervoor wilt waarschuwen.

Gerelateerde diensten

NBC en NBA KennisWorkshops
Een goed product verkopen alleen is niet voldoende. U zult uw klant moeten overtuigen van uw meerwaarde. En daar hebben uw winkel- en productiemedewerkers een groot aandeel in. De kennisworkshops van NBC en NBA vertalen lastige materie naar praktische informatie waar uw medewerkers de klant met alle zekerheid te woord kunnen staan.
Lees meer
NBC Fresh Up online kennis
Een goed product verkopen alleen is niet meer voldoende. U zult uw klant nog beter moeten overtuigen van uw meerwaarde. En daar hebben uw winkelmedewerkers een groot aandeel in. Zij vertegenwoordigen immers uw bedrijf, elke dag weer. Met NBC Fresh Up zorgt u dat uw winkelmedewerkers alle basiskennis in huis hebben!
Lees meer
Hulp bij etikettering
Op 13 december 2014 zijn nieuwe regels van kracht gegaan rond de etikettering van levensmiddelen. Dat heeft nogal wat gevolgen voor u als bakker waarbij u alle hulp goed kunt gebruiken. Het NBC staat u graag bij!
Lees meer

Belangrijk! Een aantal dingen zijn veranderd.

Graag willen we u informeren. We hebben een duidelijke splitsing gemaakt tussen onze collectieve werkzaamheden ter verbetering van de bakkersbranche en onze commerciële diensten, die we aanbieden.

Voor al onze collectieve zaken kunt u nog steeds terecht bij NBC. Al onze commerciële diensten kunt u vanaf nu vinden onder FoodBase.nl. Met de kennis van NBC. 

Dat geldt dus ook voor online bestellingen. MijnNBC is nu Mijn FoodBase geworden. De inloggegevens zijn gelijk gebleven.

Voor vragen neem contact op met onze klantenservice of uw hygiëne – adviseur. 

×
Sluiten