Nieuwe generatie bakkers behouden

jonge-dame-bakkerij-nbc-tra.jpg

Arbeidskrapte is een grote uitdaging in onze sector; het zorgt ervoor dat bakkerijen moeten sluiten en dat medewerkers werkdruk ervaren. Arbeidskrapte is structureel, aldus Frank Janssen (directeur NBC). "Het aanbod van arbeidskrachten zal zelfs de komende jaren omslaan van een beperkte groei naar stagnatie en krimp (Rabo Research). Voor zover er in de komende jaren nog wel sprake is van lichte groei, komt deze vooral uit een hogere deelname van 65-plussers aan het arbeidsproces, mede door de verhoging van de AOW-leeftijd.

Daarnaast zien we sterk teruglopende aantallen leerlingen op de bakkerij-opleidingen
en een sterk dalend aantal gediplomeerden (- 35% in 5 jaar). Een trend die zich nog verder zal voortzetten. Daar staat tegenover dat de uitstroom vanuit de bakkerij de komende jaren verdubbelt, waarmee het gat tussen instroom en uitstroom snel zal stijgen. Een zorgwekkende situatie." (uit Beschouwing op de Bakkerij 2024)

Daarom is het van groot belang aandacht te besteden aan de jonge generatie bakkerijmedewerkers, waaronder ook arbeidsmigranten. Wat zijn hun behoeften en drijfveren? Hoe zorgen we dat zij geïnteresseerd raken of blijven in deze sector? En hoe behouden we hen? 

Rapportage Behoud Jonge Medewerkers 2025

Rapport "Beter behoud van jonge werknemers van industriële bakkerijen"

Voor veel industriële bakkerijen is het vinden van voldoende (jonge) medewerkers een groeiende uitdaging. Om dit op te vangen nemen steeds meer bedrijven, vaak ook jonge, arbeidsmigranten aan. Hierdoor ontstaat een diverse groep jonge mensen in de sector. NBC wil inzicht in hoe de branche aantrekkelijk kan zijn voor deze diverse jongste generatie op de werkvloer, en liet dus een verkennend onderzoek uitvoeren door Youngworks, met de focus op werkgeverschap en behoud. De centrale vraag in dit onderzoek is:

Hoe kunnen werkgevers van industriële bakkerijen jonge medewerkers beter behouden? 

Nieuwe Generatie

Nieuwe generatie bakkers

Hoe vind je jonge medewerkers en zorg je ervoor dat ze bij jou blijven werken? Door in te spelen op de behoefte en wensen van jonge mensen. Maar wat zoeken zij in hun werk? Wat boeit ze? Wat vinden ze belangrijk, en waarom willen zij in de industriële of ambachtelijke bakkerij werken? Om dat te achterhalen, is Bakbekwaam de campagne Nieuwe Generatie gestart in samenwerking met Bakkracht en NBC.