Volkoren en gezondheid

Iedereen weet dat volkoren gezond is. Maar waarom is dat precies? Wat voor effecten hebben deze voedingsstoffen op de gezondheid? En wat mag ik mijn klant daarover vertellen?

Graan is de belangrijkste grondstof voor brood. Meestal is dit tarwe maar het kan ook een andere graansoort zijn. Omdat graankorrels de zaadjes van de graanplant zijn, bevatten ze veel stoffen die goed zijn voor het nieuwe plantje dat eruit moet gaan groeien. De graankorrel bevat:

1.) de kiem, het begin van het nieuwe plantje, waarin onder meer belangrijke oliën, mineralen, vitamine E, B-vitaminen en antioxidanten zitten.
2.) het meellichaam, de voedselvoorraad voor het zaadje, dat voornamelijk zetmeel en eiwit bevat.
3.) de zemel, de vezelrijke schil die het zaadje beschermt, bevat naast voedingsvezels andere belangrijke stoffen zoals vitamines, mineralen en antioxidanten.

Volkorenbrood bevat, omdat de hele graankorrel erin verwerkt is, al die verschillende stofjes. Naast de voedselvoorraad die ons energie geeft, bevat het dus ook alle kostbare stoffen en vezels uit de kiem en de schil. Dat wat zorgt voor een goede start van het plantje is zo ook beschikbaar voor de volkorenbroodeter. Hoe al die stoffen precies werken op de gezondheid (het mechanisme) is niet precies bekend en daar moet nog veel onderzoek aan gebeuren. Er zijn sterke aanwijzingen dat het complete ‘volkoren-pakket’ positieve effecten op de gezondheid heeft omdat de afzonderlijke stoffen elkaar versterken. In dat geval is 1+1 =3!

Naar het brede effect van volkoren op de gezondheid zijn veel studies gedaan. Onder andere in een groot Europees subsidieprogramma 'HEALTHGRAIN'. Deze studies tonen aan dat er een verband bestaat tussen volkoren en een verlaagd risico op het krijgen van een aantal ziekten. Een samenvatting van deze studies is te vinden in bijgaande brochure 'Volkoren & gezondheid, literatuurstudie 2011'. Kort samengevat tonen deze studies aan dat mensen die veel volkorenproducten eten:

- een positief effect ondervinden de werking van de darmen en de stoelgang; 
- een laag risico hebben op gewichtstoename; 
- een verlaagde kans hebben op het krijgen van hart- en vaatziekten ; 
- een verlaagd risico op dikke darmkanker hebben en mogelijk beschermt worden tegen andere vormen van kanker; 
- een verlaagde kans hebben op het krijgen van ouderdomsdiabetes.

Als bakker mag je de laatste vier van deze uitkomsten echter niet aan je klant vertellen of op je verpakking of website communiceren. Bovendien valt een laag risico op gewichtstoename  onder de gezondheidsclaims wetgeving en is volgens bijbehorende eisen (nog) niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd. De drie laatst genoemden zijn medische claims op het moment dat het aan je product wordt gekoppeld. Medische claims zijn beweringen of toespelingen over het voorkomen, behandelen of genezen van een ziekte van de mens. Deze zijn voor levensmiddelen verboden.

Op dit moment is er een lijst met positief beoordeelde gezondheidsclaims, welke naar verwachting zal worden opgenomen als bijlage bij de voeding- en gezondheidsclaims wetgeving. Over vezelrijke producten (zoals volkorenbrood) mag je zeggen dat ze een positief effect hebben op de werking van de darmen en de stoelgang. Indien een product per 100 gram 6 gram of meer voedingsvezels uit tarwe, rogge, haver en gerst bevat (zoals in volkoren tarwe brood) mag je deze gezondheidseffecten communiceren aan je klant. Daarnaast kun je je klant vertellen dat 6 a 7 sneetjes volkorenbrood per dag uitstekend past binnen een gezond voedingspatroon.

Onafhankelijke organisaties zoals het Voedingscentrum hebben meer ruimte om over gezondheidseffecten te communiceren. Als bakker kun je dus verwijzen naar het Voedingscentrum. Het Voedingscentrum stelt dat volkorenbrood past binnen een gezonde voeding. Gezond eten vormt samen met voldoende bewegen de basis voor een gezond gewicht en lichaam. En dat zorgt weer voor een kleinere kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en een aantal vormen van kanker. Door actief te verwijzen naar het Voedingscentrum laat je het Voedingscentrum eigenlijk jouw marketing doen. Je verhaal wordt daardoor sterker en je komt niet in de problemen met de wetgeving.

Gerelateerde diensten

NBC en NBA KennisWorkshops
Een goed product verkopen alleen is niet voldoende. U zult uw klant moeten overtuigen van uw meerwaarde. En daar hebben uw winkel- en productiemedewerkers een groot aandeel in. De kennisworkshops van NBC en NBA vertalen lastige materie naar praktische informatie waar uw medewerkers de klant met alle zekerheid te woord kunnen staan.
Lees meer
Voedingswaarde analyse
Overweegt u om de voedingswaarde van uw brood- of banketproduct door een erkend laboratorium te laten bepalen? Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) helpt u bij het vinden van de juiste partij.
Lees meer
Voedingswaardeberekening
De voedingswaarde van een product speelt voor steeds meer klanten een belangrijke rol bij de aankoopbeslissing ervan. Om die reden is het, als producent van levensmiddelen, belangrijk de voedingswaarde op het etiket te vermelden. Sinds 13 december 2014 is het vermelden van de voedingswaarde zelfs voor een aantal producten verplicht. Het NBC kan u hierbij helpen.
Lees meer
Productbeoordeling
Of u nu broodproducten, banketproducten of beide verkoopt, de kwaliteit hoort natuurlijk altijd in orde te zijn. Het is immers die kwaliteit en continuïteit waarvoor uw klanten juist bij u komen. Met productbeoordelingen van het NBC weet u waar u aan toe bent.
Lees meer