Hoe krijg ik jongere klanten in mijn winkel?

Jongere klanten hebben een ander aankooppatroon dan oudere klanten dat bovendien ook nog eens afhangt van bijvoorbeeld hun gezins- en inkomenssituatie. Een algemeen advies geven is daardoor niet zo makkelijk.

Jongere klanten doen gemiddeld 8,8% van hun voedingsaankopen online, terwijl dit in Nederland gemiddeld 4,4% is. Het is ook een groep die veel boodschappen in de avonduren en op zondag doet. 17% van de jongeren doet hun aankopen regelmatig in de avond en 13% op zondag. Voor ouderen ligt dat ongeveer op de helft van de percentages. Daarnaast variëren jongeren meer in hun aankooppatroon en letten ze meer op aspecten als gezondheid en gemak. Ze eten meer broodvervangende producten als cereals, crackers en rijstwafels.

Gemiddeld is bijna 45% van de klanten van de ambachtelijke bakker ouder dan 65. Deze groep is trouw aan hun bakker en doet vaak dezelfde aankopen. De jongere klanten zijn exact het tegenovergestelde. Ze doen aankopen via verschillende kanalen, zijn veeleisend en kopen ook nog eens op andere tijden. Om jongere klant in de winkel te krijgen moet je dus bovenstaande zaken inspelen!

Meerwaarde laten zien

Het is niet eenvoudig om hiervoor een algemeen advies te geven. Verandering moet passen bij je bedrijfsindentiteit en matchen met de behoefte van de jongere klanten uit jouw verzorgingsgebied. Veel is afhankelijk van hun gezins- en de inkomenssituatie. Hierbij is de vuistregel dat vooral huishoudens met jonge kinderen en een hoog inkomen graag bij de bakker komen. Alleen in tegenstelling tot oudere welgestelden zijn ze echter niet bereid veel te betalen voor hun brood. Bij deze jongere klanten is het belangrijk om juist de meerwaarde van je producten te laten zien op de aspecten die hen aanspreken. Bovendien is het belangrijk om te weten wat de aankoopmotieven van uw klanten zijn, zodat u in kan spelen op deze motieven. Een Lokaal Marktonderzoek kan u hierbij helpen!

Dit artikel is ook geplaatst in de maart editie van Bakkers in Bedrijf.

Frank Janssen

Manager marketing & voorlichting

F.Janssen@nbc.nl
0317-471246
Frank Janssen

Manager marketing & voorlichting

F.Janssen@nbc.nl
0317-471246

Gerelateerde diensten

Lokaal marktonderzoek
Wat vinden klanten van uw personeel, winkel, assortiment, prijzen en communicatie? Weet u om welke redenen zij uw producten kopen? Weet u hoeveel klanten bij u in de winkel komen en hoeveel meer klanten u kunt bereiken binnen uw verzorgingsgebied? Wat vinden klanten van uw personeel, winkel, assortiment, prijzen en communicatie? Weet u om welke redenen zij uw producten kopen? Met Lokaal Marktonderzoek heeft u een uitstekend beeld.
Lees meer
Mysteryshop onderzoek bakkerij
Stralen uw medewerkers passie uit en werken zij op de juiste manier? Voelt uw klant een ‘warm’ welkom? Onze professionele mysteryshoppers koppelen direct aan u terug waar verbeterpunten liggen op het gebied van kennis, service en klantgerichtheid.
Lees meer
NBC en NBA KennisWorkshops
Een goed product verkopen alleen is niet voldoende. U zult uw klant moeten overtuigen van uw meerwaarde. En daar hebben uw winkel- en productiemedewerkers een groot aandeel in. De kennisworkshops van NBC en NBA vertalen lastige materie naar praktische informatie waar uw medewerkers de klant met alle zekerheid te woord kunnen staan.
Lees meer
Winkelbeoordeling
Heeft uw winkel de juiste uitstraling? Communiceert u acties op de juiste manier? En hoe is het gesteld met de gastvrijheid van uw medewerkers? Een uitgebreide winkelbeoordeling van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) geeft antwoord op dit soort vragen.
Lees meer