Hoe krijg ik jongere klanten in mijn winkel?

Jongere klanten hebben een ander aankooppatroon dan oudere klanten dat bovendien ook nog eens afhangt van bijvoorbeeld hun gezins- en inkomenssituatie. Een algemeen advies geven is daardoor niet zo makkelijk.

Jongere klanten doen gemiddeld 8,8% van hun voedingsaankopen online, terwijl dit in Nederland gemiddeld 4,4% is. Het is ook een groep die veel boodschappen in de avonduren en op zondag doet. 17% van de jongeren doet hun aankopen regelmatig in de avond en 13% op zondag. Voor ouderen ligt dat ongeveer op de helft van de percentages. Daarnaast variëren jongeren meer in hun aankooppatroon en letten ze meer op aspecten als gezondheid en gemak. Ze eten meer broodvervangende producten als cereals, crackers en rijstwafels.

Gemiddeld is bijna 45% van de klanten van de ambachtelijke bakker ouder dan 65. Deze groep is trouw aan hun bakker en doet vaak dezelfde aankopen. De jongere klanten zijn exact het tegenovergestelde. Ze doen aankopen via verschillende kanalen, zijn veeleisend en kopen ook nog eens op andere tijden. Om jongere klant in de winkel te krijgen moet je dus bovenstaande zaken inspelen!

Meerwaarde laten zien

Het is niet eenvoudig om hiervoor een algemeen advies te geven. Verandering moet passen bij je bedrijfsindentiteit en matchen met de behoefte van de jongere klanten uit jouw verzorgingsgebied. Veel is afhankelijk van hun gezins- en de inkomenssituatie. Hierbij is de vuistregel dat vooral huishoudens met jonge kinderen en een hoog inkomen graag bij de bakker komen. Alleen in tegenstelling tot oudere welgestelden zijn ze echter niet bereid veel te betalen voor hun brood. Bij deze jongere klanten is het belangrijk om juist de meerwaarde van je producten te laten zien op de aspecten die hen aanspreken. Bovendien is het belangrijk om te weten wat de aankoopmotieven van uw klanten zijn, zodat u in kan spelen op deze motieven. Een Lokaal Marktonderzoek kan u hierbij helpen!

Dit artikel is ook geplaatst in de maart editie van Bakkers in Bedrijf.

Frank Janssen

Manager marketing & voorlichting

F.Janssen@nbc.nl
0317-471246
Frank Janssen

Manager marketing & voorlichting

F.Janssen@nbc.nl
0317-471246

Gerelateerde diensten

Belangrijk! Een aantal dingen zijn veranderd.

Graag willen we u informeren. We hebben een duidelijke splitsing gemaakt tussen onze collectieve werkzaamheden ter verbetering van de bakkersbranche en onze commerciële diensten, die we aanbieden.

Voor al onze collectieve zaken kunt u nog steeds terecht bij NBC. Al onze commerciële diensten kunt u vanaf nu vinden onder FoodBase.nl. Met de kennis van NBC. 

Dat geldt dus ook voor online bestellingen. MijnNBC is nu Mijn FoodBase geworden. De inloggegevens zijn gelijk gebleven.

Voor vragen neem contact op met onze klantenservice of uw hygiëne – adviseur. 

×
Sluiten