Nieuwe generatie bakkers

01 mrt. 2025

Nieuwe Generatie

Hoe vind je jonge medewerkers en zorg je ervoor dat ze bij jou blijven werken? Door in te spelen op de behoefte en wensen van jonge mensen. Maar wat zoeken zij in hun werk? Wat boeit ze? Wat vinden ze belangrijk, en waarom willen zij in de industriële of ambachtelijke bakkerij werken? Om dat te achterhalen, is Bakbekwaam de campagne Nieuwe Generatie gestart in samenwerking met Bakkracht en NBC.

Bakbekwaam interviewde Willem, Noa, Jelle, Esmee, Petru en Dawid: jonge medewerkers van zowel industriële als ambachtelijke bakkerijen. Zij vertellen wat ze belangrijk en mooi vinden in hun werk, en zo hoor je als werkgever precies hoe je jonge medewerkers werft, boeit en behoudt! Je kunt de interviews hieronder bekijken.

Creativiteit, groeien en veilig en gezond werken zijn belangrijk

Uit de gesprekken kwam naar voren dat jonge medewerkers graag hun eigen creativiteit in hun werk leggen: ze vinden het mooi om te kunnen experimenteren met smaken en het uiterlijk van een product. Ook vinden ze het leuk om deel te nemen aan wedstrijden, zowel voor de waardering als om te kunnen groeien in hun vak. Ook veilig en gezond werken is belangrijk voor de nieuwe generatie. Daarom besteedt Bakbekwaam daaraan de komende tijd ook veel aandacht.

"Er zijn telkens nieuwe technieken die je onder de knie wilt krijgen, en dat geldt ook voor de smaken: het vak stopt eigenlijk nooit. Dát is het leuke aan het vak." Willem van de Ven, student Boulanger


Willem van de Ven - Student Boulanger 
Accepteer marketingcookies om deze video te bekijken.
 
Noa Vlemmix - Patissier Bontom
Accepteer marketingcookies om deze video te bekijken.


Petru Marijn - Operator Productie

Accepteer marketingcookies om deze video te bekijken.


Esmee Ammerlaan - Zelfstandig Werkend Bakker 

Accepteer marketingcookies om deze video te bekijken.


Jelle Lichtenberg - Bakker

Accepteer marketingcookies om deze video te bekijken.
 

Dawid Zents - Bakker 
Accepteer marketingcookies om deze video te bekijken.