Themabijeenkomst Eiwittransitie in de Bakkerij: terugblik

02 sep. 2025

Banner

Op donderdag 28 augustus organiseerde NBC een themabijeenkomst Eiwittransitie in de Bakkerij. Aanwezig waren ongeveer 60 deelnemers; een diverse groep bakkerijprofessionals en innovatieve ondernemers. De eiwittrend is volop bezig en beperkt zich niet alleen tot de sportschool. De noodzakelijke voedseltransitie vraagt om de grootschalige omslag van dierlijke eiwitten naar plantaardig. Hoe profiteren we daar als bakkerij meer van? Mogelijkheden en onmogelijkheden werden besproken tijdens de themabijeenkomst in Wageningen. Informatief, inspirerend en verbindend!

De planeet heeft ons niet nodig, wij de planeet wel.

We begonnen de dag met een landschapsschets door Prof. Pieter van ’t Veer over de noodzaak van de transitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding, voor de natuur én menselijke gezondheid. Willen we een leefbare planeet behouden, moeten we als mensheid ons aanpassen aan wat de aarde ons te bieden heeft. De eiwittransitie is daar essentieel in. Daarbij werd duidelijk dat (volkoren) granen een belangrijke rol spelen in dat dieet van de toekomst.

“Er is geen sprake van een eiwittekort, we moeten ons eerder zorgen maken om de vezelinname.” – Prof. Pieter van ‘t Veer

Innovatieve grondstoffen en producten

Op de informatiemarkt, die vooraf, in de pauze en achteraf bezocht kon worden, waren innovatieve producten te ontdekken, zoals een plantaardig kaasalternatief, producten van lupinebonen, regeneratieve waardeketens, cowpea, reststroom van brouwgraan en Nederlandse baktarwe.

Met dank aan Potato Cheezz, Lekker Lupine, Springtail, Afropulse Food en MaGie Creations.

Benut het potentieel van brood

Na de pauze deelde Sebastiaan Aalst van Food Cabinet interessante consumenteninzichten: eiwit is geen trend, maar here to stay. En nee, brood benut het potentieel nog niet volledig. Terwijl het perfect aansluit bij vele gezondheidstrends. Niet alleen vanwege eiwit, maar ook vanwege de vezels.

Kennis & Praktijk

Ook in de verschillende deelsessies werd geput uit kennis & praktijk. Pauline Houtsma deelde kennis over wetgeving, die voornamelijk vraagt om zorgvuldigheid bij nieuwe ingrediënten (novel foods). René van der Veen van Multiflour en Meester Boulanger Reindert Hameeteman gingen in op productontwikkeling en de kansen die ze daarin zien: bijvoorbeeld het combineren van plantaardige eiwitten met vezels. En er is groot aanbod van benutbare reststromen.

Cijfers laten zien: imago van brood is goed

Susanne Danes deelde aan de leden van NVB en Nebafa de nieuwste marktcijfers. Marktcijfers en onderzoek laten zien dat broodvolumes licht onder druk staan maar dat dit niet komt door een imago probleem. Het imago van brood is heel positief! Gezondheid, voedzaamheid en duurzaamheid zijn aspecten die binnen brood wel goed op orde zijn, aldus de consument. Als het gaat over de kennis van brood en eiwit ligt daar nog een mooie uitdaging. Een om gezamenlijk aan te gaan, vezels zijn hierin een mooi voorbeeld. Na jarenlange focus, is het aspect van vezels duidelijk belangrijker geworden bij de aankoop van brood. 

10 jaar broodcampagne: nog niet uitverteld

Dit is ook waar Jenneke van Elderen in haar presentatie over de broodcampagne op in ging. Het imago van brood is na jarenlang campagnevoeren stabiel en positief. Na 10 jaar broodcampagne hebben we mooie inzichten in de resultaten en effecten van verschillende acties. Er zijn nog vele verhalen te vertellen over brood, om de kennis van consumenten te vergroten en de verkoopvolumes en het imago van brood verder te verhogen.