Bewustwording over broodverspilling stagneert
09 sep. 2025

De afgelopen jaren is voedselverspilling meer onder de aandacht geweest; daardoor wordt er nu minder verspild dan zeven jaar geleden. Brood bleek telkens weer het meest verspilde product. Volgens Stichting Samen Tegen Voedselverspilling belanden er dagelijks zo’n 700.000 broden in de prullenbak. Uit recent onderzoek van ProFacts in opdracht van NBC blijkt dat Nederlandse consumenten in 2025 weer vaker brood verspillen dan 3 jaar geleden. In 2022 gooide 49% nooit brood weg; in 2025 was dit 39%. De meeste Nederlanders (69%) vinden dit wel een probleem, al is ook dit cijfer gedaald (75% in 2022). Alle reden om als bakkerijsector aan te haken bij de Verspillingsvrije Week en ook daarna bewustwording te vergroten.
Verspilling van geld en kwaliteitsproduct
De meeste consumenten vinden het dus wél een probleem om brood weg te gooien, voornamelijk omdat het een verspilling van hun geld is en omdat er veel armoede en honger in de wereld is. Een kleine 1/3 van de ondervraagden vindt het niet goed voor het milieu of ziet brood als een kwaliteitsproduct dat met zorg is gemaakt.
Vooral jongeren vinden verspilling geen probleem
21% van de consumenten vindt het geen probleem om brood weg te gooien en 10% staat er niet bij stil. Onder jongeren is dit laatste percentage iets hoger, namelijk 15%. De belangrijkste reden dat consumenten het geen probleem vinden om brood weg te gooien is dat het in de GFT-bak kan (46%) en dat het een natuurlijk product is (33%). De betaalbaarheid van brood, ook zo’n mooie eigenschap, wordt door 18% ook als reden gezien om het weg te kunnen gooien. Vooral jongeren noemen ‘brood is goedkoop’ als reden dat het geen probleem is om brood weg te gooien.
Aandacht voor de wereld achter brood
De leeftijdsgroep van 55 jaar en ouder heeft significant groter besef van de zorg en aandacht die er besteed worden aan het maken van brood als kwaliteitsproduct. Dit is voor hen een reden dat je brood niet zomaar weggooit. Dat de jongere generaties hier minder bewust van zijn, is een uitdaging voor de bakkerijsector en een kans om gedrag te beïnvloeden.
NBC zet zich samen met bakkerijen en Stichting Samen tegen Voedselverspilling actief in om die bewustwording aan te wakkeren. Tijdens de Verspillingsvrije Week hangen bakkers posters op in hun winkels, delen flyers uit en verspreiden digitale materialen op social media of narrowcasting.
Bewaartips, recepten, kennis
Als NBC delen we via www.brood.net graag bewaartips, recepten en kennis voor consumenten. Bakkers kunnen dit ook delen met hun klanten. Denk aan bewaartips zodat brood langer houdbaar is, recepten voor oud brood (wat dacht je van croutons, een brood-ovenschotel of broodsoep?) en informatieve artikelen. Want hoe meer consumenten weten over de wereld achter brood, hoe meer waarde ze aan het product hechten. Zo werken we samen voedselverspilling de wereld uit.