Voedingswaardevermelding

Sinds 13 december 2016 bent u wettelijk verplicht op alle voorverpakte levensmiddelen de voedingswaarde te vermelden, tenzij sprake is van  levensmiddelen die door ambachtelijke bedrijven worden geleverd. Op producten van ambachtelijke bedrijven zonder voedings- of gezondheidsclaims is vermelding van een voedingswaarde niet verplicht.
Ambachtelijke bedrijven zijn volgens de definitie van de NVWA bedrijven die hun omzet voornamelijk halen uit rechtstreekse verkoop aan de consument (dus via eigen winkels of rechtstreeks bezorging). Voorverpakte producten die door deze bedrijven worden verkocht hoeven niet van een verplichte voedingswaarde voorzien te worden (ook niet als ze aan derden worden geleverd).

Vormt de levering aan derden meer dan 50% van de totale omzet dan is volgens de definitie niet geen sprake van ambachtelijke bedrijven. De voorverpakte producten die aan derden worden geleverd moeten dan wél van een verplichte voedingswaarde worden voorzien. De voorverpakte levensmiddelen die het bedrijf zelf rechtstreeks aan de eindconsument levert hoeven ook door in dit geval niet van een voedingswaardevermelding te worden voorzien.

Niet alleen de verplichte vermelding op voorverpakte producten is nieuw; ook de inhoud en de volgorde van de voedingswaardevermelding zijn veranderd.
De declaratie heeft betrekking op het levensmiddel zoals dit wordt verkocht. In plaats daarvan mag u ook de voedingswaarde van het levensmiddel na eventuele bereiding vermelden, maar dit mag alleen wanneer er een voldoende gedetailleerde bereidingswijze op de verpakking staat. Is de energetische waarde of hoeveelheid van een nutriënt in een product verwaarloosbaar, dan kan de informatie hierover in de onmiddellijke nabijheid van de voedingswaardevermelding worden vermeld. Bijvoorbeeld: ‘Bevat verwaarloosbare hoeveelheden … (naam nutriënt)’.

De verplichte voedingswaardevermelding omvat in ieder geval de volgende informatie:

  • De energetische waarde (in kJ en kcal per 100 gram product) en
  • De hoeveelheden vetten, verzadigde vetzuren, koolhydraten, suikers, eiwitten en zout (in g per 100 gram product).

Deze gegevens kunt u eventueel aanvullen met:

  • Enkelvoudig onverzadigde vetzuren
  • Meervoudig onverzadigde vetzuren
  • Polyolen
  • Zetmeel
  • Vezels
  • Vitaminen en mineralen die in significante hoeveelheden aanwezig zijn (dat wil zeggen minimaal 15 % van de daarvoor vastgestelde referentie inname per 100 gram of per portieverpakking).

In de map Voedselinformatie en aanduiden vindt u een gedetailleerde toelichting op de verschillende onderdelen van de voedingswaardedeclaratie. De referentie-innames voor vitaminen en mineralen zien er voor volwassenen als volgt uit:

U bent niet verplicht om bij niet-voorverpakte levensmiddelen de voedingswaarde aan uw klanten te vermelden. Wilt u dit toch doen, dan kunt u deze informatie beperken tot:

  • De energetische waarde (in kJ en kcal per 100 gram product) of
  • De energetische waarde (in kJ en kcal per 100 gram product) samen met de hoeveelheden vetten, verzadigde vetzuren, suikers en zout (in g per 100 gram product).

De voedingswaardevermelding moet worden uitgedrukt:
- per 100 gram of 100 milliliter product;
- in een vaststaande volgorde;
- in vaststaande meeteenheden.

In de volgende tabel ziet u hoe u de voedingswaarde dient te presenteren. Is er te weinig ruimte voor een tabel, dan mag u de informatie ook per 100 g of 100 ml achter elkaar worden geplaatst (tekstregels). Houdt u hierbij wel de juiste volgorde en meeteenheden aan.

Op de verpakking van voedingsmiddelen staan soms logo’s die kunnen helpen bij het maken van een gezondere of bewustere keuze. Bekende logo’s zijn het groene of blauwe vinkje (voorheen ‘ik kies bewust’ en ‘gezonde keuze klavertje’). Producten met zo’n logo zijn binnen een groep vergelijkbare producten een gezondere of bewuste keuze, omdat ze minder verzadigd vet, transvet, zout en toegevoegde suikers en meer vezels bevatten. Het ministrie van VWS heeft het gebruik van 'het Vinkje' als voedselkeuzelogo officieel goedgekeurd.

De productgroepen worden opgedeeld in basisproducten en niet-basisproducten.
- Basisproducten (groen vinkje: ‘gezondere keuze’) zijn producten die veel nuttige voedingstoffen leveren, zoals: groente, fruit, brood, graanproducten, water, zuivelproducten enzovoorts.
- Niet-basisproducten (blauw vinkje: ‘bewuste keuze’) zijn producten zoals: soepen, sauzen, snacks en broodbeleg (met uitzondering van kaas en vleeswaren).
Niet-basisproducten (de extra’s) hebben opzettelijk een ander logo gekregen dan de basisproducten, om hun minder essentiële rol in een gezond voedselpakket weer te geven.

Wilt u meer weten over de diverse logo’s voor een gezondere of bewuste keuze? Kijk dan op de website van het Voedingscentrum.

Een globale toelichting op de verschillende verplichte onderdelen voor het etiket van voorverpakte producten vindt u in de overeenkomstig aangeduide artikelen. Voor een gedetailleerde toelichting verwijzen we u naar ons speciale naslagwerk “Voedselinformatie en Aanduiden” die deel uitmaakt van het digitale informatiepakket. Heeft u na het doorlezen daarvan nog vragen op het gebied van etiketteren? Neem dan contact op met onze kennisspecialisten! Zij staan u graag te woord.

Gerelateerde diensten

Hulp bij etikettering
Op 13 december 2014 zijn nieuwe regels van kracht gegaan rond de etikettering van levensmiddelen. Dat heeft nogal wat gevolgen voor u als bakker waarbij u alle hulp goed kunt gebruiken. Het NBC staat u graag bij!
Lees meer
Voedingswaarde analyse
Overweegt u om de voedingswaarde van uw brood- of banketproduct door een erkend laboratorium te laten bepalen? Het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) helpt u bij het vinden van de juiste partij.
Lees meer
Voedingswaardeberekening
De voedingswaarde van een product speelt voor steeds meer klanten een belangrijke rol bij de aankoopbeslissing ervan. Om die reden is het, als producent van levensmiddelen, belangrijk de voedingswaarde op het etiket te vermelden. Sinds 13 december 2014 is het vermelden van de voedingswaarde zelfs voor een aantal producten verplicht. Het NBC kan u hierbij helpen.
Lees meer
NBC en NBA KennisWorkshops
Een goed product verkopen alleen is niet voldoende. U zult uw klant moeten overtuigen van uw meerwaarde. En daar hebben uw winkel- en productiemedewerkers een groot aandeel in. De kennisworkshops van NBC en NBA vertalen lastige materie naar praktische informatie waar uw medewerkers de klant met alle zekerheid te woord kunnen staan.
Lees meer