Bakkerijproducten per post versturen, kan dat?

Mede door Corona heeft online bestellen een enorme toevlucht genomen. Ook als bakker zoekt u wellicht naar mogelijkheden om uw producten per post te versturen of te bezorgen. Met koekjes, chocola en andere houdbare producten kan dat prima. Hoe organiseer je dat voor worstenbroodjes, vruchtenflap of producten met banketbakkersroom. Kan dat per post?

Pauline Houtsma, kennisspecialist Hygiëne en wetgeving, legt uit: “Producten als cake, ontbijtkoek, koekjes, beschuit en chocolade zijn niet-bederfelijk en kunnen prima buiten de koeling bewaard worden. Deze producten per post versturen is geen probleem. Verpak ze wel goed, zodat ze heel bij de klant aankomen.

Anders ligt dat voor bederfelijke producten. Hiervoor geldt dat ze gekoeld bewaard en vervoerd moeten worden. Dit moet u ook niet onderschatten. Zelfs in rijstevlaai, saucijzenbroodjes en worstenbroodjes - producten dus die volledig zijn gebakken - kunnen ziekteverwekkende micro-organismen aanwezig zijn die zich bij kamertemperatuur in korte tijd vermenigvuldigen. Vaak is binnen 24 uur al een toename van het totaal kiemgetal te zien. Aan deze producten kun je met het blote oog niets afwijkends zien of ruiken. Maar in microbiologisch onderzoek worden wel te hoge waardes gevonden. En daar kunnen klanten ziek van worden."

Bederfelijke producten niet per post

"Worstenbroodjes, saucijzenbroodjes en andere bederfelijke producten per post versturen zou ik absoluut afraden, omdat het een proces is waarbij je tijd en temperatuur niet kunt beheersen of controleren. Je weet niet hoe lang een product in de post onderweg is en hoe de temperatuur in het product zich ontwikkelt. Gekoelde of diepgevroren producten warmen in de post ongecontroleerd op terwijl de wet voorschrijft dat het koeltraject beheerst moet zijn. Zelfs het werken met (wegwerp) vrieselementen biedt geen gecontroleerd koelproces, want ook die ontdooien en dan stijgt de temperatuur van de snacks. 

Ik snap heel goed dat bakkers zoeken naar vernieuwende mogelijkheden voor verkoop, maar gecontroleerde omstandigheden zijn daarbij op grond van de wet absoluut vereist." 

Bezorgen

"Wat ik wel als goede oplossing zie is bakkers die hun producten bezorgen binnen de regio, door de brievenbus of aan de deur. Met het juiste consumptieadvies kan dat goed. Dat moet u natuurlijk kunnen organiseren. Maar daarmee heeft u er wel volledig grip op dat de producten onder goede condities en binnen de tijd uw klanten bereiken." 

Pauline Houtsma

Kennisspecialist Hygiëne en wetgeving

p.houtsma@nbc.nl
0317 47 12 12

Bederfelijke producten kunnen gedurende korte tijd buiten de koeling verhandeld worden. De regels die daarbij gelden staan in de Hygiënecode voor de Brood- en Banketbakkerij.

Hoe u bederfelijke producten ongekoeld kunt presenteren

  • Bederfelijke producten mogen volgens de Warenwet maximaal 2 uur ongekoeld worden gepresenteerd, en alleen als ze direct (ter plaatse) geconsumeerd worden. Bijvoorbeeld in een kantine of lunchroom of bij een “koffie to go”. Na deze termijn moeten de producten worden weggegooid.
  • Sommige bederfelijke producten kunnen langer dan 2 uur ongekoeld gepresenteerd worden. Dit geldt echter alleen voor de producten die worden genoemd in de module “Module ongekoelde presentatie” van de Hygiënecode voor de brood- en banketbakkerij en daarvoor is een groot aantal aanvullende voorwaarden vastgesteld.

Ook voor saucijzen- en worstenbroodjes is zo'n verlening mogelijk, maar met een maximum termijn van 12 uur en het product moet binnen 16 uur nadat het de oven heeft verlaten geconsumeerd zijn. Ook mag de temperatuur (tijdens presentatie/transport) niet boven de 25oC uitkomen. Dit zijn slechts enkele van de aanvullende voorwaarden, maar je kunt deze niet beheersen als producten per post worden verzonden.

Voor het totaal aan beheersmaatregelen verwijzen we u naar de module “Ongekoelde presentatie” (hoofdstuk 4.3) van de Hygiënecode.

Pauline Houtsma

Kennisspecialist Hygiëne en wetgeving

p.houtsma@nbc.nl
0317 47 12 12

Belangrijk! Een aantal dingen zijn veranderd.

Graag willen we u informeren. We hebben een duidelijke splitsing gemaakt tussen onze collectieve werkzaamheden ter verbetering van de bakkersbranche en onze commerciële diensten, die we aanbieden.

Voor al onze collectieve zaken kunt u nog steeds terecht bij NBC. Al onze commerciële diensten kunt u vanaf nu vinden onder FoodBase.nl. Met de kennis van NBC. 

Dat geldt dus ook voor online bestellingen. MijnNBC is nu Mijn FoodBase geworden. De inloggegevens zijn gelijk gebleven.

Voor vragen neem contact op met onze klantenservice of uw hygiëne – adviseur. 

×
Sluiten