Hoe vergroot je je volkoren aanbod?

31 jul. 2025

FGW2170

De dagelijkse richtlijn voor Nederlanders is 90 gram volkoren te eten, maar dit lukt slechts de helft van de consumenten. Om Nederlanders meer volkoren te laten eten is het belangrijk om als bakkerijsector meer volkoren producten aan te bieden. Dit werd al genoemd als één van de kansen in de Kansenkaart Volkoren (2022). Niet alleen in het broodschap is dit nodig, maar ook in de horeca waar nog vaak opties zoals ‘wit of spelt’ worden gegeven. Smaak is hierbij heel belangrijk, en de overtuiging van mensen dat volkoren minder lekker zou zijn. Zou een lekker belegd volkoren broodje écht minder goed verkopen? En hoe zorg je dat je toch je volkoren aanbod vergroot? 

Is volkoren net zo lekker? 

Smaak is een belangrijke reden om brood te eten. Vaak denkt men dat consumenten volkorenbrood minder lekker vinden. Maar in vergelijkend smaakonderzoek van NBC (2024) proefden consumenten sneetjes bruin en volkorenbrood, zonder te weten welke. De uitkomst? Geen significant verschil in waardering. Dus waarom niet standaard een lekker belegde volkoren sandwich aanbieden in jouw lunchroom of in horecagelegenheden? Net zo lekker als bruin brood, en zo draag je bij aan de gezondheid van je klanten! Je kunt daarbij nog flink variëren in graansoorten, gist of desem en pitjes of zaden op het brood, om het perfecte broodje aan te bieden.  

De kracht van herhaling 

Alleen omdat iemand zegt geen volkoren granen te lusten, betekent niet dat die smaakvoorkeur vaststaat. Recent Amerikaans onderzoek laat zien dat blootstelling aan volkorenproducten – simpelweg vaker zien en proeven – al voldoende is om hun houding te veranderen. Wat potentieel ook kan leiden tot een verhoogde consumptie van volkoren. Dat sluit aan bij een bekend principe: als je iets zo'n 10 keer proeft, ga je iets vanzelf lusten.  

Leren van Denemarken 

In Denemarken heeft de afgelopen jaren een heuse volkoren revolutie plaatsgevonden, waarbij het voedingspatroon en daarmee de gezondheid van de totale bevolking verbetert. Ze verruilen daar de hippe witte bagels weer voor het oude vertrouwde roggebrood dat al 1000 jaar onderdeel is van de eetcultuur. Er is een logo geïntroduceerd, zodat consumenten direct kunnen zien of het product volkoren is. En er wordt volkorenmeel – beetje bij beetje – toegevoegd aan producten, zelfs aan het kaneelbroodje.  

Wat ga jij doen? 

Er kan natuurlijk nog veel onderzocht worden als het gaat om consumentenperceptie en –gedrag. Durf jij het aan om in de tussentijd volkoren een hoofdrol te geven in je aanbod? Door je volkoren kleinbrood in het zicht te leggen, een lekker belegde volkoren pistolet aan te bieden, een beetje volkorenmeel toe te voegen aan een product met bloem of volkorenbrood als de standaardoptie plaatsen op de menukaart? Elk beetje volkoren is een mooie bijdrage aan de gezondheid van Nederland.