Allergenen-alert: 'Verzamel informatie niet alleen omdat de NVWA misschien een keer langskomt'

Klanten juist informeren over allergenen en waar ze er (meer) informatie over kunnen vinden, vraagt om een pro-actieve houding. Dit artikel gaat in op hoe je dat aanvliegt, hoe je instinkers voorkomt en geeft tips over het verzamelen van allergeneninfo.

Allergenen zijn stoffen die een gematigde of ernstige reactie kunnen geven bij mensen met een voedselovergevoeligheid. Het is belangrijk en zelfs verplicht om je klant te informeren over allergenen in je producten, nog voordat zij het kopen of bestellen.

60 procent blijft in gebreke

Uit inspecties van de NVWA blijkt dat 60 procent van de bijna 13.000 geïnspecteerde bedrijven in retail, ambacht en horeca klanten niet goed informeert over welke allergenen er in het voedsel of gerecht zijn verwerkt.

Speerpunten

Klanten pro-actief informeren over hoe ze informatie kunnen krijgen en vervolgens ook zorgen dat de medewerkers vragen van klanten juist kunnen beantwoorden zijn speerpunten voor de bakker-ondernemer. De allergeneninformatie moet bekend zijn voor zowel voorverpakte als voor onverpakte producten.

"Het is belangrijk en verplicht de klant te informeren over allergenen in jouw producten"

‘Allergenen zoals glutenbevattende granen, sesamzaad en noten kunnen voorkomen in je bakkerij. Het is belangrijk en verplicht de klant te informeren over allergenen in jouw producten’, zegt Pauline Houtsma, Kennisspecialist Hygiëne en Wetgeving, NBC.

Zij vervolgt: ‘Verzamel allergeneninformatie niet alleen omdat de NVWA wellicht een keer langskomt voor controle. Doe het vooral om je medewerkers goed te informeren, zodat zij vragen van klanten zonder aarzeling goed kunnen beantwoorden. Dat creëert vertrouwen bij de consument. Dat is goed voor het imago van onze sector in het algemeen en voor jouw winkel in het bijzonder. Niets is fijner dan een tevreden en goed geïnformeerde klant, die graag bij je terugkomt en veilig kan proeven van wat jij met zorg en aandacht hebt gebakken.’

Tip 1

Is rechtstreeks informeren niet mogelijk? Geef duidelijk aan waar de klant de allergenen-informatie kan vinden en informeer uw medewerkers welke allergenen-informatie bij welk product hoort. Het is handig dit in een lijst bij te houden, waarin u aangeeft welke van de 14 verplicht te vermelden allergenen voorkomen in uw producten.

Hoe moet je de allergeneninformatie overbrengen?

Op voorverpakte producten moeten de aanwezige allergenen in een afwijkend lettertype worden vermeld in de ingrediëntenlijst op het etiket.

Informatie over allergenen in niet-voorverpakte producten mag u mondeling overbrengen, maar deze informatie moet ook schriftelijk of elektronisch beschikbaar zijn. Bovendien moet het voor de klant duidelijk zijn waar de allergenen-informatie te vinden is of op te vragen. Plaats bijvoorbeeld een bordje op de toonbank of een tekst op de menukaart, zodat klanten weten dat ze uw medewerkers om allergenen-informatie kunnen vragen. Het is belangrijk dat de informatie vrij toegankelijk is, begrijpelijk en duidelijk leesbaar.

Tip 2

 

Pauline Houtsma

Kennisspecialist Hygiëne en wetgeving

p.houtsma@nbc.nl
0317 47 12 12

Documentatie

Om te weten of er allergenen in een product zitten, moet je terug naar je recept en de daarin gebruikte grondstoffen. Check per grondstof welke allergenen aanwezig zijn.

Kijk hiervoor op:

  • Recente specificaties van de grondstoffen
  • Bakkerij-etikettensoftware gekoppeld aan bijvoorbeeld SpecsPlaza
  • Etiketten op de verpakkingen van de grondstoffen.

Kijk ook naar decoratiematerialen, hulpstoffen en stoffen gebruikt tijdens de bereiding.

Grootste klus

Dit verzamelen en actueel houden is de grootste klus.

  • Noteer de allergenen achter de betreffende grondstoffen als je de informatie handmatig verzamelt; anders doet de bakkerijsoftware dat voor je.
  • Zet deze informatie per product in een makkelijk overzicht (de bakkerijsoftware zet ze achter de betreffende ingrediënten), zodat winkelmedewerkers het er makkelijk bij kunnen pakken.
  • NBC heeft voor handmatige verwerking hulpmiddelen beschikbaar waarin je deze informatie verzamelt en inzichtelijk maakt voor je winkelpersoneel.
  • Vervolgens is het een kwestie van bijhouden of er veranderingen zijn in de receptuur en/of de gebruikte grondstoffen/ hulpmiddelen. Breng ook je winkelmedewerkers op de hoogte van wijzigingen.

Grondstoffen waarbij je niet direct aan allergenen denkt:

  • Spelt: spelt bevat gluten en daarbij moet het allergeen tarwe vermeld worden omdat spelt zo nauw verwant is aan tarwe;
  • Ook bij de granen eenkoorn, emmer, durum, farro, triticale en tritordeum hoort tarwe als allergeen thuis
  • Wei en caseïne zijn afkomstig van melk
  • Paneermeel kan verschillende allergenen bevatten omdat het gemaakt wordt van brood of beschuit. Datzelfde geldt bij hergebruik van productresten zoals oude koek of overgebleven deeg.
  • Lecithine (E322) een veelgebruikte emulgator kan afkomstig zijn van soja, ei of melk
  • Zwaveldioxide (E220) is een conserveermiddel en telt mee voor het allergeen sulfiet; Sulfiet heeft als enige allergeen een drempelwaarde en hoeft pas als allergeen te worden aangegeven als een product meer dan 10 mg/kg bevat. Zo zijn er nog veel meer e-nummers waar sulfiet in voorkomt, maar dan komt sulfiet voor in de officiële aanduiding (denk bijvoorbeeld aan de sulfiet bevattende conserveermiddelen E222 t/m E227, de kleurstoffen E150b (alkalisulfiet karamel) en E150d (sulfiet-amoniakkaramel)
  • Arachideolie is afkomstig van pinda.
  • Bedenk dat ‘niet aanwezig in het recept’ niet hetzelfde is als ‘afwezig’. Allergenen kunnen ook via de kruisbesmetting of via bijvoorbeeld het gebruik van lossingsmiddelen onbedoeld in een product terechtkomen.
  • glutenbevattende granen: dit zijn tarwe, waaronder spelt en khorasantarwe, rogge, haver, gerst en hybride soorten daarvan
  • eieren
  • vis
  • pinda’s
  • noten: amandel, hazelnoot, walnoot, cashew, pecan, paranoten, pistache en macadamia
  • soja
  • melk (inclusief lactose)
  • schaaldieren
  • selderij
  • mosterd
  • sesamzaad
  • lupine
  • weekdieren
  • sulfiet
Pauline Houtsma

Kennisspecialist Hygiëne en wetgeving

p.houtsma@nbc.nl
0317 47 12 12

Documentatie