Week van het Brood

Nkbroodbeleggen

Met de Week van het Brood willen we mensen weer bewust te maken van al het mooie en goede van brood. Het imago van brood is onvoldoende meegegaan met zijn tijd, terwijl het juist heel goed past in een moderne, duurzame en gezonde leefstijl! Daarom laten we samen met bakkers en bakkerijen in Nederland al het goede van brood zien én proeven tijdens de Week van het Brood.

Week van het Brood 2026: NK Broodbeleggen

Ter ere van de Week van het Brood organiseert het Nederlands Bakkerij Centrum het NK Broodbeleggen. Vanwege het grote succes van de 1e editie kan een volgend NK Broodbeleggen niet uitblijven. De 2e editie van het NK Broodbeleggen vindt plaats in week 4: van 19 t/m 25 januari 2026.

Met het NK Broodbeleggen is mooi de veelzijdigheid en diversiteit van brood te zien. Alles kan op brood! En brood kan op ieder moment. 

Het NK Broodbeleggen vindt primair plaats op social media. Het principe is simpel ‘Deel jouw unieke belegde broodje met #NKbroodbeleggen op Tiktok of Instagram en maak kans op een review door een populaire influencer'. Wie de inzendingen van 2026 gaat beoordelen, wordt nog bekend gemaakt. 

1e Editie NK Broodbeleggen groot succes

2025 was de 1e eerste editie van het NK Broodbeleggen. Met 223 deelnemende bakkerijen, ruim 440 inzendingen en een heleboel (social) media-aandacht stond de veelzijdigheid van brood volop in de aandacht. Samen met Martijn en Friso van de 'Broodjestester' werden alle inzendingen beoordeeld. Het Broodje Elvis werd tot winnaar uitgeroepen.

In het Impact Report zijn alle cijfers en de impact van deze actieweek visueel gemaakt. 

Bekijk hier het Impact Report van het NK Broodbeleggen 2025

Doe mee!

Ook als bakkerij kun je aanhaken bij het NK Broodbeleggen. Daarvoor zijn veel mogelijkheden. Denk aan posters in de winkel met ‘Koop hier je winnende brood’, winkelacties, productstickers of digitale content.

Noteer 19 t/m 25 januari vast in je agenda voor het NK Broodbeleggen en gebruik vast de inzendingen en impact report van de eerste editie als inspiratie om voor jouw merk of winkel een campagne rondom het NK Broodbeleggen 2026 uit te werken.

Toolkit

Begin september komt op deze pagina een toolkit beschikbaar om promotiemateriaal mee te maken. Daarin vind je o.a. het logo van het NK Broodbeleggen, het logo van de Week van het Brood en beeldmateriaal. Zo haal je het NK Broodbeleggen ook naar jouw winkelvloer en eigen social media kanalen.

Over de Week van het Brood

De Week van het Brood is sinds 2022 neergezet door het Nederlands Bakkerij Centrum als evenementweek, bedoeld om bij heel Nederland de liefde voor brood weer aan te wakkeren. De Week van het Brood vindt - volgens traditie inmiddels - altijd plaats eind januari. Aan het begin van het jaar omdat veel mensen dan bewuster bezig met hun (gezonde) leefstijl en eetpatroon. 

Een aantal jaar stond volkoren in de spotlight, met slogans als Volkoren, vol vezels, vol smaak. Met het NK Broodbeleggen ligt het accent op de veelzijdigheid en diversiteit van brood.

Vanuit gehele bakkerijsector

De Week van het Brood wordt mogelijk gemaakt door de partijen die bijdragen aan de broodcampagne. Dat zijn momenteel de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) en de Nederlandse Bakkerij Fabrikanten (NEBAFA) en diverse bakkerijfederaties uit België. De coördinatie van de Week van het Brood ligt bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC).