NAPV: gezondere producten maar net zo lekker

In 2022 werd de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) geïntroduceerd door het ministerie van VWS. Inmiddels is er ook een Platform Productverbetering gelanceerd. Met de NAPV worden fabrikanten aangemoedigd om de samenstelling van hun voedingsmiddelen te verbeteren.  

In dat kader werkt de bakkerijsector onder andere aan een gezondere samenstelling van het bakkerszout. Daarnaast wordt van de bakkerijsector verwacht dat ze zich inzet voor een gezonder aanbod door bijvoorbeeld de hoeveelheid suiker en (verzadigd) vet te verminderen.

Technologisch gezien kan dit een uitdaging zijn, zoals bij het verzadigd vetgehalte in hartige snacks of gevulde broodjes. En suiker voegen we niet alleen toe om een gebakje zoet te maken. Suiker heeft ook een functie in bepaalde producten, denk aan volume en structuur in koekjes, of de kleur van karamel op een gebakje. Zomaar suiker weglaten of vervangen is daarom niet altijd de beste aanpak. Maar de hoeveelheid eens kritisch onderzoeken is wel wenselijk. Wat wil de consument? Wat zijn de verwachtingen van de overheid? En is af en toe genieten van een gebakje echt een probleem? We geven je hieronder graag wat tips.   

Meer weten over de NAPV? Lees ons artikel over wat het inhoudt voor de bakkerijsector.

 

Linda van Zonsbeek

Kennisspecialist Voeding en Gezondheid

l.van.zonsbeek@nbc.nl
0317 47 12 12

Stapsgewijze vermindering 

Prijs en gemak blijven belangrijke drijfveren bij de keuze voor banket, maar ook smaak is een belangrijk motief. Wel zoeken consumenten steeds vaker naar gezondere en duurzamere producten. En ook de overheid stimuleert via de NAPV om bij te dragen aan een gezonder Nederland. Gezonder eten betekent immers minder overgewicht en lagere kans op chronische ziekten.  

Wil je banket aanbieden met minder suiker, dan is het belangrijk om de verlaging van suiker stapsgewijs door te voeren. Zo kan de consument geleidelijk wennen aan een minder zoete smaak, wat de acceptatie ten goede komt. Het kan overigens zijn dat je al grondstoffen gebruikt die een lager suikergehalte hebben (bijvoorbeeld room). Je kunt ook het gesprek starten met grondstofleveranciers over suikerverlaging of horen wat hun plannen zijn. De Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij inspireert haar leden om alvast aan de slag te gaan met suikerreductie.  

Ook gebruik van alternatieve ingrediënten zoals zoetstoffen of – als verdere suikerverlaging niet meer mogelijk is – het verkleinen van de portiegrootte behoren tot de mogelijkheden.

Tip: De Wageningen Universiteit heeft de afgelopen jaren veel kennis opgedaan over suikerverlaging in voeding. Er is onder andere een whitepaper beschikbaar en een digitale suikerreductie-tool speciaal voor bakkerij-industrie. Lees hier meer informatie en kosten: https://www.wur.nl/nl/en/onderzoek-resultaten/onderzoeksinstituten/food-biobased-research/oplossingen/innovatieve-formulering-van-voedingsmiddelen/digitale-suikerreductie-tool.htm   

Aanprijzen van suikervrije producten  
Als er vraag naar is, kun je er ook voor kiezen om suikervrij banket aan te bieden. In elk geval is het belangrijk om rekening te houden met de wetgeving. Een product mag niet zomaar als suikervrij in de markt gezet worden. Een product mag “suikerarm” genoemd worden bij maximaal 5 gram suikers (mono- en disachariden) per 100 gram product. Een product mag pas “suikervrij” genoemd worden als het product maximaal 0,5 gram suikers per 100 gram bevat. De claim “zonder toegevoegde suikers” is alleen toegestaan als aan het product geen mono- en disachariden of andere vanwege hun zoetkracht gebruikte ingrediënten (bijvoorbeeld honing) zijn toegevoegd. Als een product van nature suikers bevat, bijvoorbeeld uit vruchten (vruchtensuiker), dient ook op het etiket te staan ”dit product bevat van nature aanwezige suikers”. 

 

 

Als het verder verlagen van het suiker- of vetgehalte niet meer mogelijk is, zou het verkleinen van de portiegrootte een aanpak kunnen zijn. 

Lekker genieten hoeft niet per se véél en groots te zijn. Kleinere varianten van populaire koeken en gebakjes bieden consumenten een keuze die beter kan aansluiten bij hun budget, behoefte of gezondheidswensen.

De zoetwarenindustrie is een mooi voorbeeld. Zij hebben de afgelopen tijd veel aandacht besteed aan de aanbevolen portiegrootte en het communiceren daarover. Op 93% van de A-merk producten staat nu duidelijk aangegeven wat de aanbevolen portiegrootte is. Dit zou kunnen betekenen dat een gevulde koek van een industriële producent kleiner is dan een gevulde koek van een ambachtelijke producent. Hoewel dit aantrekkelijk lijkt voor het ambacht, hebben consumenten wel behoefte aan die duidelijkheid en transparantie. Meegaan in deze beweging van (transparantie over) portiegroottes kan ten goede komen van het imago van de bakkerijsector.  

Er wordt nog gewerkt aan een plek voor portiegrootte binnen de NAPV. Het RIVM onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor het opstellen van criteria voor portiegrootte en/of verpakkingsmaat, onder andere in banket en zoetwaren. Hoewel de portiegrootte momenteel nog niet wordt meegenomen in de monitoring van de NAPV, kan dit in de toekomst wel een onderdeel worden.  

Overigens zijn er voor banket en zoetwaren – binnen het Nationaal Preventieakkoord en de NAPV – al wel afspraken gemaakt over het energiegehalte en de portiegrootte van ijs. 

 

Linda van Zonsbeek

Kennisspecialist Voeding en Gezondheid

l.van.zonsbeek@nbc.nl
0317 47 12 12