Consumentenbeoordeling brood- en banketproducten

Welke wensen en voorkeuren de consument voor brood- en banketproducten aan de dag legt, is niet altijd gemakkelijk te voorspellen. Daarom maakt het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) gebruik van consumentenonderzoek. Op basis daarvan krijgt u een goede indruk van de mening van uw klant.

De brood- en banketkeuringen van het NBC verschaffen veel informatie over de kwaliteit van uw producten. Maar wat wil uw consument eigenlijk precies? Uw klant beoordeelt uw product vaak heel anders dan onze keurmeesters. Een keurmeester let bijvoorbeeld niet op decoraties op het brood, terwijl dit voor de consument wel bepalend kan zijn. Een keurmeester keurt een tarwe busbrood even streng en rechtvaardig als een tarwe vloerbrood, maar voor een consument heeft een vloerbrood vaak een luxere uitstraling en daardoor een duidelijke meerwaarde, waardoor hogere eisen aan het brood worden gesteld. Dat geldt ook voor producten die door de week of in het weekend geconsumeerd worden: de consument stelt hogere eisen aan de laatste. Gebruikswaarde speelt voor de consument een belangrijke rol: passen de sneetjes goed in mijn broodtrommel? Niet iets waar onze keurmeesters zich mee bezig houden. En niets is tenslotte zo persoonlijk als smaak. Keurmeesters bepalen wat smaak betreft uitsluitend of een brood in het productieproces voldoende tijd gekregen heeft om de juiste smaak en een lekker aroma te ontwikkelen en voor goede kauweigenschappen te zorgen. Voor de mensen in uw klantenkring draait smaak vaak om heel andere, persoonsgebonden aspecten.

Consumentenpanel
Om naast de mening van onze keurmeesters ook de mening van uw consument bij de kwaliteitsbeoordeling van uw producten te betrekken, organiseert het NBC consumentenpanels. Dit panel bestaat uit tenminste twintig personen uit uw directe omgeving. U krijgt zelf inspraak in de samenstelling van het panel. Zo kunt u bepalen of u consumenten wilt toetsen die wel of juist geen klant bij u zijn of die al dan niet gewend zijn om het te beoordelen product bij u te kopen. Ook kunt u wensen uiten ten aanzien van leeftijdscategorie en/of geslacht.

De vragenlijsten die aan het consumentenpanel worden voorgelegd, zijn opgebouwd uit drie delen om zoveel mogelijk verschillende soorten informatie te verzamelen. Het gaat om de volgende onderdelen:

  • De kwaliteit van het brood: hiermee moet duidelijk worden wat de consument vindt van de kwaliteit van het aan hem/haar voorgelegde brood.
  • De gebruikswaarde van het brood: we beschouwen de gebruikswaarde van het brood ook als een kwaliteitsaspect. Met de gestelde vragen wordt nagegaan of de manier van gebruik ook past bij het brood. Tevens trachten we te achterhalen wat er aan het brood verbeterd zou kunnen worden.
  • Het type consument: met deze vragen proberen wij te achterhalen of consumenten die in een bepaalde behoeftegroep ingedeeld worden ook kenmerkende kwaliteitseisen hebben met betrekking tot het brood.

De inhoud van de vragenlijsten is natuurlijk bepalend voor de informatie die uit dit onderzoek voor u naar voren zal komen. Daarom is het belangrijk vooraf een nauwkeurige overeenstemming te bereiken over de keuze van de vragen. Ook de manier waarop deze geformuleerd worden, is van groot belang. Het NBC heeft diverse vragenlijsten beschikbaar, waarmee gevarieerd kan worden. Samen met u maken wij deze graag op maat voor uw bedrijf en situatie.

Keurmeesters
Uw producten worden niet alleen door het consumentenpanel, maar ook door onze keurmeesters getoetst. Zo kunnen zij adviseren op welke wijze u uw kwaliteit zou kunnen aanpassen in de richting van de wensen van uw consument. De producten worden bovendien in de volgende dagen opnieuw gekeurd, zodat ook het proces van verouderen in beeld gebracht kan worden.

Deelname
Als u belangstelling heeft voor een productkeuring door een consumentenpanel uit uw eigen regio, gaat het NBC als volgt te werk. Wij zorgen ervoor dat vijf bedrijven uit dezelfde regio kunnen deelnemen. Op de ochtend van de keuring worden per bedrijf twee producten opgehaald. Tijdens de keuring wordt vervolgens dit assortiment aan producten van verschillende bedrijven aan het consumentenpanel voorgelegd. In totaal kunnen tien producten door het panel worden getest. Na afloop van de keuring ontvangt u van ons een rapport met daarin de keuringsresultaten van het consumentenpanel en onze keurmeesters, een analyse daarvan en een conclusie. Onderzoek op basis van een consumentenpanel is geschikt voor alle bakkerijen, commerciële organisaties en inkopers van brood en banketproducten. Het is een uitstekende manier om te ontdekken wie uw klanten zijn en wat zij belangrijk vinden.

Onze keurmeesters & procesadviseurs

Hulp nodig bij uw producten of proces? Of heeft u een vraag over deze dienst? Neem contact met ons op. Wij helpen uw graag.

Gerelateerde diensten

Productbeoordeling
Of u nu broodproducten, banketproducten of beide verkoopt, de kwaliteit hoort natuurlijk altijd in orde te zijn. Het is immers die kwaliteit en continuïteit waarvoor uw klanten juist bij u komen. Met productbeoordelingen van het NBC weet u waar u aan toe bent.
Lees meer
Bekroond met Goud
Een goed product bakken is waar u als ondernemer voor staat. Bekroond met Goud helpt u om uw beste producten nog beter onder de aandacht te brengen bij de consument.
Lees meer
Procesanalyse –en optimalisatie,...
Constante kwaliteit van uw producten is van vitaal belang voor uw onderneming. Maar hoe borgt u deze kwaliteit? Het NBC helpt u hiermee.
Lees meer
Lokaal marktonderzoek
Wat vinden klanten van uw personeel, winkel, assortiment, prijzen en communicatie? Weet u om welke redenen zij uw producten kopen? Weet u hoeveel klanten bij u in de winkel komen en hoeveel meer klanten u kunt bereiken binnen uw verzorgingsgebied? Wat vinden klanten van uw personeel, winkel, assortiment, prijzen en communicatie? Weet u om welke redenen zij uw producten kopen? Met Lokaal Marktonderzoek heeft u een uitstekend beeld.
Lees meer