T 0317 47 12 47

U bevindt zich hier: Home > Nieuws > Volkorenbrood helpt diabetes voorkomen

Volkorenbrood helpt diabetes voorkomen

Gepubliceerd op 22-12-2009

Wie regelmatig volkorenproducten eet, loopt minder kans om type 2 diabetes te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van voedingsdeskundige Marion Priebe. Waarin de beschermende werking van 'ongeraffineerde granen' precies schuilt, is nog niet geheel duidelijk, maar haar onderzoek levert wel eerste aanwijzingen. Het is een nieuwe stap in de strijd tegen diabetes. Priebe promoveerde op 16 december aan de Rijksuniversiteit Groningen.


Diabetes is een snel om zich heen grijpende ziekte. Naar schatting hebben zo’n 800.000 Nederlanders diabetes; 250.000 van hen zonder het te weten. De ziekte leidt ertoe dat suiker in het bloed niet in bruikbare energie wordt omgezet. Bij type 2 diabetes komt dit doordat het lichaam niet gevoelig is voor insuline, het hormoon dat zorgt voor de omzetting van suiker in energie. In het verleden kwam de ziekte vooral voor bij mensen boven de veertig. Nu ontstaat type 2 diabetes op steeds jongere leeftijd, soms zelfs vóór het twintigste levensjaar, door veranderde leef- en eetgewoonten en doordat we steeds dikker worden.

Bron: Rijksuniversiteit Groningen