SpecsPlaza verwelkomt 1.000e abonnee

Ingrediëntendatabank SpecsPlaza wordt sinds 1 januari 2014 beheerd door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), als gevolg van de opheffing van het Productschap Akkerbouw. De database is sindsdien volledig geactualiseerd en uitgebreid. Steeds meer toeleveranciers zetten gegevens over hun producten in de database en steeds meer bakkers weten deze te vinden. Recent heeft SpecsPlaza haar duizendste abonnee welkom geheten.

Het idee voor SpecsPlaza is in 2004 gelanceerd, toen de NVWA strengere etiketteringseisen aan bakkerijen ging stellen. “Doel was om alle actuele informatie over ingrediënten van diverse leveranciers op één plaats te verzamelen en te beheren, om te voorkomen dat iedere bakker zelf regelmatig zijn eigen grondstoffenleverancier moet bellen”, aldus Pauline Houtsma, kennisspecialist warenwet van het Nederlands Bakkerij Centrum.

Sindsdien is de database voortdurend uitgebreid, verbeterd en verder gevuld. “In 2014 zijn er nieuwe etiketteringsregels van kracht geworden, waardoor de leveranciers extra velden moeten invullen. Omdat het beheer van SpecsPlaza in datzelfde jaar bij NBC kwam te liggen, hebben we toen in één keer een grote slag gemaakt. De website is losgekoppeld van BakkerijPlaza en tweetalig gemaakt, zodat ook buitenlandse leveranciers hiervan gebruik kunnen maken. De documentatie en gebruiksvriendelijkheid zijn verbeterd en verouderde specificaties kunnen worden verwijderd. Bovendien is de beveiliging verbeterd: wachtwoorden en de testomgeving zijn tegenwoordig versleuteld. Er is hard aan getrokken om de ingrediëntendatabank tot een succes te maken, omdat NBC– net als vele anderen in de branche - vindt dat de ingrediëntendatabank enorme mogelijkheden biedt om zowel de bakker als zijn leverancier te ontzorgen.”

Allergenen
Bakkerij Rooth uit Amsterdam heeft zich in januari jongstleden aangesloten bij SpecsPlaza. “Rijkelijk laat”, geeft onderneemster Linda Rooth, de duizendste gebruiker van de ingrediëntendatabank, toe. “Maar ik krijg steeds meer vragen van mijn klanten over allergenen. Omdat ik dit onderwerp meteen goed wilde oppakken, heb ik mij aangesloten bij SpecsPlaza. Hier heb ik alle benodigde informatie binnen handbereik.” De bakkerij in de Plantagebuurt is vooral bekend om haar mueslibollen, volkorenbrood en wortel-notencake. “We verkopen veel belegde broodjes en leveren ook aan horeca en hotels in Amsterdam. Eén van onze klanten is een natuurwinkel, die graag op schrift wil hebben wat er precies in onze producten zit. Dat kan ik nu uitstekend bieden.” Rooth vindt SpecsPlaza toegankelijk en gebruiksvriendelijk. “We verbazen ons er wel over wat er allemaal in je grondstoffen zit. Daarom leg ik het boek dat ik over allergenen heb gemaakt niet zomaar in de winkel. Mijn collega en ik kijken er zelf in als iemand vragen heeft over onze producten. We willen er graag onze eigen uitleg bij kunnen geven.”

Industriële bakkerijen
Het aantal gebruikers van SpecsPlaza is sinds 2014 gestegen van 546 naar meer dan 1.000. Ook steeds meer industriële bakkerijen weten SpecsPlaza te vinden. “Softwareontwikkelaar AFAS heeft onlangs een koppeling met SpecsPlaza gerealiseerd, waardoor relevante gegevens uit SpecsPlaza direct in het managementsysteem van hun bakkerijklanten kunnen worden ingeladen”, vertelt Houtsma. Ook het aantal leveranciers met vijf of meer specificaties van artikelen neemt toe. Het aantal actieve specificaties in de databank is daarmee in drie jaar tijd gegroeid van 7.560 naar ruim 12.000.

Houtsma: “SpecsPlaza is een unieke databank. Enerzijds herbergt de database alle actuele informatie vanuit de grondstoffenleveranciers. Anderzijds stelt het je in staat een etiket te maken dat aan de wettelijke regels voldoet, omdat alle benodigde informatie daarvoor in de database is opgeslagen. Het aantal leveranciers van softwarepakketten die door een koppeling met SpecsPlaza etiketten kunnen opstellen en printen, is na de overname toegenomen van vier naar zes. Dat biedt de bakker meer keuze. Kortom: op SpecsPlaza vind je als bakker alles wat je nodig hebt als het gaat om je ingrediënten: niet alleen voor een juist etiket, maar ook als achtergrondinformatie richting je klant.”

Meer informatie over SpecsPlaza vindt u hier.

Terug naar nieuws