Foliumzuurverrijking voorlopig geen goed idee
Gepubliceerd op 29-10-2008
De werking van extra foliumzuur in het lichaam is nog verre van duidelijk.
Voldoende foliumzuur beschermt mogelijk tegen dikke darm kanker, maar zou ook bestaande tumoren sneller zou kunnen laten groeien. Zolang hier geen duidelijkheid over is, is foliumzuurverrijking geen goede optie. Dat blijkt uit onderzoek van Renate Winkels, waarop zij woensdag 29 oktober aan Wageningen Universiteit hoopt te promoveren.
Centrale vraag in dit proefschrift was of de Nederlandse voeding voldoende foliumzuur bevat om aan de aanbevelingen te voldoen, of dat het nodig is om extra foliumzuur toe te voegen aan ons voedsel. Om dit te onderzoeken hebben we de aanbevelingen voor foliumzuur onder de loep gelegd. Voldoende inname van foliumzuur is belangrijk om bloedarmoede te voorkomen.
Biobeschikbaarheid uit voeding
Dit proefschrift liet zien dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor foliumzuur voor mannen hoger zou moeten zijn dan voor vrouwen. Een andere studie uit het proefschrift liet zien dat de biobeschikbaarheid van foliumzuur uit voeding 82% was ten opzichte van foliumzuur uit een pilletje, terwijl in de literatuur wordt verondersteld dat maar 50% van het foliumzuur uit voeding uit de darmen in het bloed wordt opgenomen. Als we met deze bevindingen rekening houden bevat de voeding van 25% van de Nederlandse vrouwen en van 50% van de Nederlandse mannen te weinig foliumzuur om aan de aanbevelingen te voldoen. Het is echter onduidelijk of er hierdoor veel mensen zijn met bloedarmoede in Nederland, of dat het nodig is om de foliumzuurvoorziening van de Nederlandse bevolking te verbeteren.
Brood verrijkt met foliumzuur én vitamine B12
Verrijken van bijvoorbeeld brood met extra foliumzuur kan een manier zijn om te zorgen dat vrouwen in de vruchtbare leeftijd extra foliumzuur binnen krijgen, hierdoor hebben zij minder risico op een baby met een open ruggetje. Veel foliumzuur kan echter mogelijk schadelijk zijn voor ouderen met een tekort aan vitamine B12. Dit proefschrift liet zien dat brood verrijkt met foliumzuur én vitamine B12 een strategie kan zijn om vitamine B12 status te verbeteren en om zo schadelijke effecten vóór te zijn.
Tumoren
Voorlopig is het echter geen goed idee om te starten met foliumzuur verrijking. Onderzoeken suggereren dat het binnen krijgen van voldoende foliumzuur mogelijk beschermt tegen dikke darm kanker, maar ook dat foliumzuur bestaande tumoren sneller zou kunnen laten groeien. Zolang hier geen duidelijkheid over is, is foliumzuurverrijking geen goede optie.
bron: Wageningen UR, 29/10/08
